Wahab
    Matte 1c kursen innehåller np, så hur går det till med prövningen då?
    • Anna : vad är "np" undrar jag?
    • : nationella prov
    • Liselotte : Tack för ditt svar, Wahab. Läs svar från Peter Syv nedan. Det finns många kurser som man ofta gör np i - men det går att pröva i dem i alla fall.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    Jag gissar på att "np" är Nationella provet, stämmer det? ;)

    Prövningen går till så här - oftast i alla fall - att man skriver ett prov som läraren ger dig. Sedan rättar läraren det provet och ca 2-3 veckor senare kommer det en Muntlig del av Prövningen där läraren ställer frågor utifrån dina svar på den Skriftliga delen. Sedan sätter läraren betyg utifrån en sammanfattande bedömning av de två delar (skriftliga & muntliga).

    Mer om prövningar läs här >>

    Peter Syv

    • : okej. men gör man inget nationella prov då?
    • Anna : Uppgifter som man gör på den skriftliga delen på prövningen kan mycket väl vara identiska eller mycket lika de matteuppgifter som ingår i det nationella provet.