Hej Arzu!

    Din "gamla skola" har inte några skyldigheter att hjälpa dig med prövningar. Du kan vända dig till Prövningsenheten i din "hemkommun" (den kommunen där du är folkbokförd nu). Om kommunen inte har Prövningsenheten, då är det på eller via Komvux som du ansöker om prövningar. Du har rätt att ansöka om prövningar i alla andra kommuner också, om du vill.

    Varje prövning kostar 500 kr och du förbereder dig genom självstudier. Det kan hända att det blir en av dina "gamla lärare" som kommer att sätta betyg på dig - om du anmäler dig i samma kommun där din "gamla skola" ligger eller så blir det någon annan lärare.

    I vilken del av landet (län eller kommun) vill du göra prövning i? De flesta vill pröva i sin egen kommun (det är närmare att åka). Prövning består oftast av två delar: skriftlig & muntlig (och det är ofta 2-3 veckor emellan) och då måste man åka till Prövningslokal två gånger. Anmäler man sig till en kommun långt från bostaden, blir det långt att åka. Det är samma krav i samma kurser i alla kommuner, så det finns ingen anledning att anmäla sig långt hemifrån.

    Se på din kommuns hemsida ... sök på "Prövning". Eller hör av dig till oss, berätta var du bor och i vilka kurser du vill göra prövningar, så ska vi försöka hjälpa dig med mer info.

    Allmän info om Prövningar finns att läsa HÄR >>

    Bästa hälsningar & lycka till med prövningar!

    ANNA

    • Ludmila : Var god maila till [email protected] - hon jobbar på Vuxenutbildningen i Falun och jag pratade i telefon med henne och fick lov att lämna hennes mailadress till dig. Elisabeth ska försöka hjälpa dig. Lycka till!