Tilda
    Hej, det här kan komma att bli en ganska otydlig text. Men jag ska försöka göra det tydligt.
    Jag går naturvetenskapsprogrammet i ettan. Jag fick ett C i matte 1c och kommer antagligen inte heller få så bra betyg i bl.a. samhällsvetenskap och fysik.
    Jag siktar på att bli läkare och kommer därför behöva mer än ett C i dessa ämnen. Jag vet själv att jag KAN mer än vad jag presterat och har haft mina anledningar till varför jag inte legat på topp under detta läsår.
    Nu till min fråga, är det möjligt att göra någon form av prövning i dessa ämnen under tiden jag fortfarande går på gymnasiet utan att jag räknas in i gruppen med folk som kompletterat när jag sedan söker mig vidare till universitet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tilda!

    Jag förstår din fråga. Det är mycket tydligt vad du vill. Dessvärre kan jag inte ge dig ett positivt svar.

    Om du har kunskaper i kurserna som är bättre än det betyget du fick - kan du göra Prövningar efter gymnasiet. Men då prövas du i BII- kompletterings urvalsgruppen, vilket du vet (för du skriver om det i din fråga). Du kan givetvis fråga på din gymnasieskola om de kan gå dig tillmötes och låta dig göra prövningar. Du har inte rätt att kräva det. Det är endast om du fick F i en kurs, utan vilken du inte kan ta examensbevis - då har du rätt att göra prövning i den kursen.

    Jag förstår att mitt svar kommer att göra dig besviken. Men jag kan tyvärr inte ge dig ett annat svar.

    Dina alternativ, som jag ser dem, är:

    1. att satsa på högskoleprovet

    2. att söka om till åk1  - och kanske läsa på Vård- och omsorgsprogrammet (och komplettera med kurser efter gymnasiet på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår på högskola)

    3. att läsa på så gott du kan och kika på andra yrken inom vården som inte kräver lika höga betyg: Dietist, Audionom, Fysioterapeut, Sjuksköterska (efter grundutbildning till sjuksköterska kan man läsa vidare till Barnmorska eller till Specialistsjuksköterska). Du hittar många andra yrkesbeskrivningar på www.framtid.se

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv