Privat
    Hej!
    Finns det möjlighet att göra prövning i matte 2c vart som helst i Sverige under sommaren?? Jag behöver bli godkänd i matte 2c innan nästa hösttermin och vet inte vad jag ska göra. Tacksam för svar.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Nej,
    tyvärr så brukar inte prövningar erbjudas under sommarmånaderna;
    detta bl.a pga lärarna har semester.
    Och vår erfarenhet är att det är under sista veckan i maj (som senast) - och då behöver man ha anmält sig och betalat 500kr/avgift senast i slutet av april, ofta tidigare... och sedan "återupptas" prövningsverksamhet tidigast mot slutet av augusti, ofta från mitten på september.
    Tyvärr har fråga syv ingen som helst möjlighet att leta var prövningar kan finnas - där man kan anmäla sig idag - eller i framtiden. det förändras extremt snabbt. alla prövningstillfällen brukar bokas upp mycket snabbt. Många vill göra prövningar och det är lärarbrist.
    mvh
    ANNA

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vi fick svar från Lunds vägledningscentrum; var god läs nedan:

           "Du behöver inte vara folkbokförd i Lunds kommun för att göra prövningar i Lunds kommun.
    Börja från Lunds vägledningscentrums hemsida https://www.lund.se/vagledningscentrum Längst ner på sidan finns länkar till att göra lösenord och ansökan. Där finns även en länk där man kan se utbildningsutbudet utan att logga in men där  kan du inte göra ansökan.

    När du loggat in på sidan klicka på Ansökan (eller om du bara kollar på utbudet) och leta upp Prövningar i vänsterspalten. Läs informationen noga för där står hur du ska betala, bifoga kvittot mm. Klicka på 2019 och det tillfället du vill göra prövningen, leta upp kursen och klicka på Välj i högerspalten. Nu ligger den valda kursen längst upp, klicka på Gå vidare och fullfölj anmälan. Avsluta med att Skicka in. I anmälan finns så att du kan bifoga kvittot/betyg.

    Hälsningar
    Lunds vägledningscentrum".