Yus
    Har inte naturkunskap 1 , kan jag då göra en prövning via komvux direkt på naturkunskap 2? ( har efarenhet av ämnet).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ja, det går bra att göra prövning i Naturkunskap 2 utan att ha godkänt betyg i en lägre kurs i naturkunskap. Det krävs inte att ha några betyg, för att kunna anmäla sig till prövningar och genomföra prövningar.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Det är inte alls fel att läsa lägre kurser, men det du behöver för att komma in på en högskoleutbildning är att bli BEHÖRIG + ha så höga betyg du kan få och så är det bra att även ha ett giltigt högskoleprovsresultat /för att konkurrera även i HP-urvalsgruppen/.

    angående AU, alternativt urval
    Max en tredje del av platserna på högskoleutbildningar får "vikas" för AU >>>. Men i praktiken görs det sällan. De flesta högskoleutbildningar tar in på betyg och på HP-resultat /högskoleprovet/. Men om AU finns på din utbildning, då tittar man ofta på "en samlad bild", vad personen har läst förut; intervju görs nästan alltid om man söker i AU-urvalet och det i så fall kan spela roll exakt vilka kurser man har läst förut, men ofta är det mycket viktigare om man kan påvisa att man är motiverad och på något sätt är "extrapassande" till just den här utbildningen som man söker till. Om AU /allmän info/ kan du läsa på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    • : MEn tror du att högskolorna du söker till kolla på om du läst de lägre kursen ?
    • Anna : Nej, Antagning.se kontrollerar först att du är behörig; sedan deltar alla behöriga i konkurrensen med SIFFROR - Meritvärde i betygsgrupper; eller Resultat av högskoleprovet - i HP-urvalsgruppen; det är Endast om AU-urval finns som man kan titta exakt vilka kurser de sökande läste förut samt på övriga meriter.
    • Anna : Jag har nu även utökat mitt tidigare svar till dig, var god läs ovan! :)