Uno

    Jag har som mål att göra runt 8 stycken prövningar detta läsår. Problemet är bara att jag inte vet hur jag ska gå till väga, detta eftersom att min kommun endast har en gymnasieskola, som i sin tur endast anordnar två stycken prövningar per läsår. Jag har ringt runt mycket och det vanligaste svaret jag får, är att man får göra prövning i alla kommuner om man, som i mitt fall, har tagit gymnasieexamen. Men när jag ska läsa om information om prövningar i andra kommuner, så står det alltid någonting i stil med: För att göra en prövning måste du vara 20 år eller ha slutbetyg från gymnasieskolan och vara folkbokförd i någon av följande kommuner: Botkyrka Huddinge Nykvarn Salem Södertälje Jag känner mig jättestressad och vilsen, snälla hjälp.

    • : Jag vill liksom inte sitta uppe för att anmäla mig, och sen att det liksom finns en flik där man ska kryssa i vilken kommun man är folkbokförd i för att kunna få anmäla sig...
    • Julia : Jag har nu skrivit ett svar till dig. Hoppas det blir till hjälp!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Abbas;
    det du beskriver är tyvärr ett "vanligt problem".
    Enligt Skolverket så får man göra prövningar i alla de olika svenska kommuner, om man inte längre är gymnasieelev. Men kommunerna försöker på olika sätt "komma runt" detta (bl.a för att det är dyrt och besvärligt att anordna prövningar: tyvärr så får inte avgift tas på mer än max 500kr men de pengarna räcker inte ens "på långa vägar" för att täcka för de faktiska kostnader som de som erbjuder prövningar, har - lärarlöner, adminstration mm. kostar betydligt mer...). Så, blir det så att de flesta ställen där prövningar erbjuds gör allt de kan för att förhindra att för många anmäler sig.
    Vi har pratat om det med Skolverkets jurister flera gånger. Vi fick tyvärr "vaga" svar... Å enda sidan, så får inte kommuner kräva att man är folkbokförd i just deras kommun för att få göra prövningar, men å andra sidan så får kommunen lägga ut prövningar "på entreprenad" hos privata "aktörer" och då ge i uppdrag till de privata aktörerna att utföra just "det uppdraget" där de de facto begränsar vem som kan anmäla sig. Det är "kryphål" i reglerna som vissa kommuner har hittat och utnyttjar. Varför de gör så, förstår man ju - för att de har, helt enkelt, inte råd att erbjuda för många prövningar.

    Men vad just du kan göra - är en annan fråga... Vi på Fråga SYV kan tyvärr inte göra så mycket mer än vi redan gör genom att påtala problemet och att råda dig söka vidare i andra kommuner och önska dig Lycka till!

    Vänligen
    Julia