Jackson

    Hej! Jag jag har läste nästan alla mina gymnasiet utbildning på engelska i annat land ( inte Sverige). Jag vill göra provning (alla kurser) på engelska. Jag läste på Skolverket att det inte måste att göra provning på svenska när man kan vissa hanns kunskap i andra språk men det lärare får bestämma om det. Jag undrar om jag kan göra provning ( alla kurser) på engelska och hur???

    • : Jag är villig att studera sas 1,2och3 men jag vill göra provning av andra kurser på engelska
    • Julia : Tyvärr, så känner inte vi på fråga syv var man skulle kunna göra prövningar på andra språk än svenska. Om du hittar var det är möjligt, var god dela med oss av den kunskapen. Vi tackar dig för det - på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jackson,
    du ställer en mycket svår fråga för oss att svara på.
    Se info om prövningar på Skolverkets hemsida. Jag kan inte se att det nämns någonstans på vilka språk man får göra prövningar; det är alltså inte reglerat... och då blir det upp till de som erbjuder prövnignar att bestämma egna regler och då säger de att det är "på svenska" som man gör prövningar i Sverige.
    Mitt råd är att du ringer till Skolverkets upplysninstjänst, tel.nr 08-527 332 00 och du kan också kontakta Prövningsenheten i Göteborg: se kontaktuppgifter på goteborg.se/wps/portal/enhetssida/provningsenheten

    Studie- och yrkesvägledare

    Jag undrar dock, vad skulle du med betygen till - om du fick göra prövningar på engelska...? Vad är ditt mål med de betygen?
    Om du vill komma in på en svensk högskoleutbildning, behöver du bland annat godkänt betyg i svenska 3, eller SAS, svenska som andraspråk 3 och då borde du kunna tillräckligt bra svenska för att klara prövningar på svenska.
    *******
    I vilket fall, boka tid med studie- och yrkesvägledare på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd och diskutera vilken väg som är "bäst": snabbast och möjlig - för att komma till ditt mål.

    Jag tror det blir mycket svårt för dig att få igenom göra prövningar på engelska. Men hör med Skolverkets upplysningstjänst; du får sedan återkomma till oss och berätta vad du fick för svar.
    Vi har inte fått en sådan fråga förut; vi vill också veta svar på din fråga!

    Vänligen och lycka till!
    Milla syv

    • : Jag är villig att studera sas 1,2och3 men jag vill göra provning för andra kurser på engelska
    • Julia : Vi på Fråga SYV känner inte till var man skulle kunna göra prövningar på andra språk än svenska.