Hej Mira,

    För att få tjänster som professor krävs omfattande meriter från egen forskning på avancerad nivå och erfarenhet från att ha undervisat på högskolenivå.
    Det är en mycket lång väg till att bli Professor och finns inga garantier.
    Man börjar med att läsa på grundnivå, sedan söker studier på avancerad nivå; sedan hoppas på tur - att doktorand-tjänster finns att söka och att man är tillräckligt duktig att få en sådan tjänst. Man skriver avhandling och försvarar den. Sedan hoppas man på att få någon tjänst på en högskola eller universitet - men det finns inga garantier.
    Det finns många personer som har doktorsavhandling godkänd men sedan går arbetslösa eller jobbar med ngt. helt annat än det som deras tidigare studier och avhandling handlare om... i brist på tjänster att söka på lärosätena.
    *****
    Du bör, hur som helst, börja läsa de ämnena du är intresserad av - på högskola eller universitet och se sedan - vart det "bär".