J
    Studerar för tillfället grundlärarprogrammet 4-6, men funderar på att byta program, då jag inte brinner för det till 100% .

    Fysioterapeutprogrammet, Logopedprogrammet och Dietistprogrammet intresserar mig, då jag kan se mig utöva dessa yrken, och de stämmer väl överens med mina intressen för biologi, kemi och medicin. Och att man har en bred arbetsmarknad framför sig, där man bland annat kan jobba inom hälso- och sjukvård/ företagshälsovård eller med utredning i skolor som logoped.

    Min fråga är:

    - Hur prognosen ser ut för ovanstående yrken samt gäller de utfärdade examen internationellt? Så som jag förstått det verkar enbart fysioterapeut examen vara giltig internationellt, stämmer det?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du undrar över arbetsmarknadsprognoser för några yrken och frågar även om de utfärdade examina gäller internationellt.

    Utifrån din fråga, förstår jag att du kanske vill arbeta med en svensk högskoleexamen - utomlands. I så fall är det viktigt att veta: i vilket land du vill arbeta. Det är i så fall i det landet du bör fråga: om de accepterar en svensk examen + om hur deras arbetsmarknadsprognos ser ut.

    Allmänt gäller det att varje land har rätt att bestämma vilka examina de accepterar och vilka de vill att man kompletterar och vilka de inte accepterar över huvudet taget och man måste i så fall läsa hela utbildningen i det landet där man vill arbeta.

    För övrigt, så är det lättast att få jobba i ett annat nordiskt land med svenska examina. Sedan kommer det övriga EU länder, det där ocskså brukar vara relativt lätt att få sin examen accepterad. Hur det ser ut i det övriga världen, vet vi inte: i USA, t.ex kan det vara olika i olika delstater då varje delstat har ganska mycket självbestämmande rätt.

    Om du är intresserad av prognoser för de yrkena för Sverige (hur lätt eller svårt det blir att få jobb i Sverige) - hör av dig igen. Den info kan vi ta fram här på Fråga SYV.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack! Jag vill gärna veta prognoserna för de yrkena i Sverige, och om ni kan ta fram den infon åt mig.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Fysioterapeut - bedömningen är att arbetsmarknaden för fysioterapeuter kommer att vara i balans på fem års sikt. Förväntade pensionsavgångar och antaganden om en förändrad hälso- och sjukvårdsorganisation är viktiga förutsättningar för att prognosen ska slå in. Vi förväntar oss också att kompetensen blir mer efterfrågad inom äldreomsorgen, skolan, försäkringsbranschen, vid rehabiliteringsinsatser hos arbetsgivare och i uppdrag mot arbetsförmedlingarna. Dessutom bör fysioterapeuter bli mer efterfrågade i hälsobranschen avseende hälsa & livsstilsfrågor samt hälsoförebyggande arbete.

    Logoped - arbetslöshetsstatistik för logopeder har under lång tid legat på en stabilt låg nivå, och ingenting tyder på att detta kommer att ändras. Men det tenderar att vara svårare att få jobb för nyexaminerade logopeder på utbildningsorterna.

    Dietist - På 5 års sikt är prognosen fortsatt balans. Behovet av dietister ökar inom primärvården & vi blir allt mer medvetna om sambandet mellan kost och hälsa. Kompetensen efterfrågas även i allt större utsträckning inom livsmedelsbranschen & det är relativt många dietister som driver egna företag. Det är, alltså, förväntat att det blir på fem års sikt "medelsvårt att få jobb" (utbud möter efterfrågan).

    Sammanfattning:
    om du kan tänka dig flytta ifrån utbildningsorten (där utbildning ges), då är prognosen att det är något lättare att få jobb som Logoped än som Dietist eller Fysioterpeut, men i princip tror man att det blir medelsvårt och lika lätt/svårt att få jobb med alla de tre utbildningarna som du är intresserad av (detta gäller i Sverige på fem års sikt).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och önskar dig lycka till!

    ANNA

    Fråga om du kan med svenska legitimationer arbeta inom sjukvården i London ber vi dig att ställa till EURES-rådgivare.

    Kontaktuppgifter till EURES-rådgivare finner du nedan:

    Aileen Oliver

    +00000 44(0)20 8172 4102

    [email protected]

    Kontakspråk: engelska (en), franska (fr), spanska / kastiljanska (es)

    och

    José Vigo

    +00000 44.20.7941.6943

    [email protected]

    Kontakspråk: engelska (en)

    • : Kan man arbeta i Europa med Svensk Logoped, Dietist eller Fysioterapeut examen?
    • : Jag syftar främst på London
    • Anna : Vi på fråga SYV kan inte svara på frågan om du kan med svenska legitimationer arbeta inom sjukvård i London. Vi hänvisar den frågan till en EURES-rådgivare. Du ska få kontaktuppgifter i mitt svar om en stund.