Diana
    Hej!
    Jag är intresserad av att läsa kriminologi på distans. Antingen kandidatprogram i utredningskriminologi i Gävle eller plocka ihop egna kurser, ex kriminologi I/II/III mfl. Är det bättre att läsa program än kurser? Vad är skillnaden och vad rekommenderar man?

    Vänliga hälsningar

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Diana

    jag rekommenderar Program i första hand; detta för att inom programmet har du Platsgaranti, du kommer kunna läsa vidare, nästa kurs och nästa kurs...

    Men om du söker separata kurser, kan det bli Stopp, för att du kanske inte får plats på nästa kurs. De som läser inom ett program prioriteras - för att de har platsgaranti inom programmet.

    Så mitt råd är att söka till programmet i första hand.

    Varför vissa personer söker kurser, för att de vill vara "fria" att läsa vad de vill när de vill... och har man tur, så går det bra - men har man otur och inte kommer in på någon av de kurser som man vill läsa - då söker man till nästa antagningsomgång... och kanske aldrig kommer in.. eller så får man läsa någon annan kurs, som man inte väljer i första hand, bara för att läsa "någonting" och inte vara utan studier.

    Det är Teoretiskt sett, bra att kunna "välja och vraka" och sätta ihop sin egen utbildning. Och, som sagt, har man tur, så funkar det... men det finns inga garantier - man chansar helt enkelt.

    Det är du som bestämmer, om om ditt mål är att kunna ta ut kandidatexamen - rekommenderar jag söka kandidatpr.