Erik
    Hej!
    Jag läser för tillfället grundkursen i kriminologi vid Maalmö universitet. Jag funderar på att söka till programmet till hösten. Om jag antas skall jag ju inte få läsa samma kurs igen under hösten. Kan jag då bli antagen till både programmet OCH en valfri kurs om 30 hp, eller får jag vänta med att studera på univerisitet tills andra kursen i programmet börjar, dvs bara bli antagen till programmet men ingen kurs att läsa under hösten?

    Mvh,
    Erik

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,
    är du säker att de på programmet läser den kursen som du redan har läst - just under termin 1? Ta kontakt med de utbildningsansvariga direkt efter det att du blir Antagen för att ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning".
    Sök också andra kurser eller program.
    "Problemet" här kan bli att Antagning.se antar till max 45 hp per termin och då kan du "förbi programmet" få endast halvtidsstudier (alltså 15 hp per termin), men om du ska bli"befriad" från att läsa första terminen pga du redan har godkänt betyg i allt som läses under första terminen... - blir det lite "knepigt"... om du vill läsa på heltid (kanske både för CSN/Studiemedel och för kunskapernas skull)... .

    Få reda på om det exakt den kursen som du läser nu som läses under termin 1 på programmet. Och vi ska göra efterforskningar på vårt håll och återkommer, förhoppningsvis, ganska snart.

    Vänligen
    ANNA

    Malmö Universitet antagningsgruppen - tel.nr 040-6657500 mån-tors kl.11-12 och

    040-6657000 växel hos Malmö Universitet.
    *****
    Jo, nu har vi pratat med en sakkunnig och fick följande svar: du behöver ta kontakt med Antagningsgruppen på det lärosätet där du söker till ett program, inom vilket du tror du kommer få kurser "tillgodoräknade". Tel.nr finns ovan.
    Lärosätet - i detta fallet malmö universitet - kan lösa det på olika sätt, ex. kan de göra "individuell studieplan för dig" som under din "fria termin" innehåller andra kurser som lärosätet kan erbjuda.