Elin

    Hej! Funderar på att läsa vidare, men behöver klargöra för vad som gäller. Tillsammans med min dåvarande syv la vi upp en studieplan på 2450 poäng, har läst ett program med 2450 i omfattningen i poäng. Fick ut ett slutbetyg. Men har läst runt lite och är lite förvirrad om vad som gäller hädanefter. Jag har betyget godkänt eller högre i alla ämnen och jag tog studenten -13 Kan jag fortfarande söka in eller måste jag läsa upp poäng för att ens bli behörig för vidare studier?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    om du har ett Slutbetyg med alla kurser som ingår i det med lägst G, godkänt, då har du Grundläggande behörighet till högskolestudier, i Sverige.
    För särskild behörighet krävs Olika kurser. ibland krävs det endast "Grundläggande behörighet", och då är du behörig. Men om det krävs till exempel som till läkarprogrammet: fysik2 (eller Fysik B), kemi2 (eller Kemi B), bioligi 2 (eller Biologi B) och matematik 4 (eller Matematik D) då måste du även ha godkända betyg i alla de kurser som krävs för Särskild behörighet.

    Till yrkeshögskola - www.yhguiden.se  - kan man komma in även om man saknar behörighet, gäller både grundläggande och särskild... för att YH kan göra undantag från behörighetskraven, om de utb.ansvariga anser att man ändå kan klara av utbildningen.

    Vänligen
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare