Rebecca
    Hej!
    Jag är en tjej som har beslutat mig för att bli systemutvecklare! Nu är min fråga och problem vilket program på högskola/universitet som man kan välja för att få så bra "grund" som möjligt.
    Jag har programmerat lite på kul tidigare men aldrig något seriöst, så jag vill verkligen ha den programmeringsgrunden inbakad nu när jag ska söka program.

    Däremot när jag letar runt efter tips på program så ser jag att det är många som rekommenderar att gå en högskoleingenjörsutbildning i datateknik för att man ska kunna få jobb senare, medan vissa säger att det snarare hänger på ens portfolio (och att det alltså "räcker" med att gå ett systemvetenskapligt eller motsvarande högskole/universitetsprogram).

    Som övrig info så har jag inte läst matten, fysiken och kemin som behövs för att gå ingenjör (gick samhälle ekonomi tidigare, så jag har iaf matte c), därför skulle det vara bra om det finns något program utöver ingenjörsutbildningarna som ändå är lika bra.

    Så vad tror ni är bästa vägen? Måste man gå ingenjör? Om inte, kan ni ge tips på några utbildningar?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Har du tittat på yrkeshögskoleutbildningar, exempelvis Den här>> ?

    ang. Högskoleutbildningar, så finns de som är sökbara nu på www.studera.nu och det finns väldigt många olika som kan leda till mål.

    Var bor du? Vill du läsa på distans?

    se i första hand vad som finns inom pendlingsavstånd ... Svårt att hitta bostad och kan också bli svårt att klara sig på studiemedel om man betalar hyra och alla omkostnader själv, om föräldrarna inte kan hjälpa till.

    Om du inte har någon enfarenhet av att läsa på högskola, kanske är då smartast att söka en kurs eller ett program till hösten som finns i din stad och sedan kommer du att inför nästa termin prata med dina lärare, dina kursare och med studievägledare på din institution och har då bättre underlag för ett beslut inför vidare studier.