Help

    Går just nu sam- sam, ska snart börja det tredje året (gymnasiet). Jag vill gärna bli apotekare och vet att jag it är behörig då jag gått Samhällsvetenskap men finns det andra vägar att bli behörig till apotekare. Kan jag byte program till natur och läsa till de kurserna jag missat?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    ingen rektor tar in en elev i år3 från sam-programmet in på naturvet.programmet - därför att det är omöjligt att i så fall uppfylla kraven för examensbevis.
    För behörighet till apotekarprogrammet behöver du ha examensbevis från gymnasiet + godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4.
    samhällsvet.programmet läser man, som regel, inte fysik, kemi eller biologi. Inom matte läser man matematik 1och 2 (1b och 2b som obligatoriska kurser). Du behöver då inom matte läsa matte 3 och 4;
    och inom fysik - 1a och 2 (det är sammanlagt 250 poäng = heltidsstudier, om man endast läser fysik och inga andra ämnen - i 12,5 veckor;
    inom kemi och biologi behöver du läsa 200p. i varje ämne - det är 400p., som man på heltid läser på 20 veckor. Och om du ej läst matte 3, detsamma inom matte: matte 3 och 4 går ut på sammanlagt 200p. = heltidsstudier i 10 veckor. Du behöver, alltså läsa naturvetenskapliga ämnen på heltid under ett helt läsår, men du behöver ockå få godkänt betyg i svenska 3 och gymnasiearbete, det är 200p. det också - ännu 10veckor på heltid... så många veckor finns det inte i ett läsår, och hur ska gymnasieskola ge dig möjlighet att läsa fysik1a och 2 på samma läsår, när de kurserna går på gymnasiet: en kurs per läsår?
    Det är omöjligt.
    Den enda möjligheten som jag ser - om du är extremt duktig (särbegåvad och har A betyg i alla kurser lätt och behöver inte lägga mycket tid på studierna och ändå får högsta betygen) att Korrespondensgymnasiet - distans-gymnasiet kan, teoretiskt sett, erbjuda läsa i snabb takt (frågan är dock om de har någon ledig plats på Natur/natur och om de är beredda att göra så stora anpassningar för en elev). Du kan kontakta Korr och fråga. Jag tror chansen är liten.

    De realistiska alternativen
    - försöka komma in i år1 på natur/natur och gå NA i 3 år (om du är extremt duktig kanske du kan på ngt. sätt snabba på och få examen på 2 år... tveksamt, men kan inte uteslutas helt);
    - läsa på det programmet du läser nu och försöka läsa matte 3b om det går; detta för att få behörighet till ännu fler basår (vissa högskole-basår kräver matte 3 godkänt betyg); och komplettera efter gymnasiet - på komvux, på en folkhögskola eller på basåret på högskolenivå.

    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare