Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Markus;

    om du får ut Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram, då kan du inte ta ut ett nytt examensbevis i ännu ett högskoleförberedande gymnasieprogram. Du måste alltså antingen satsa på Högskoleprovet eller höja betyg i de kurser, som ingår i ditt examensbevis.

    Om du, däremot, får ut ett Studiebevis (inte uppfyller kraven för examensbevis, ex. missar få godkänt betyg på gymnasiearbetet eller i svenska 3 eller i engelska 6) - då kan du på komvux få ut examensbevis. Komvux i olika kommuner agerar olika - i vissa kommuner får man endast läsa de kurser som fattas för att få ut examensbevis (för att komvux anser sig inte ha råd att ge mer undervisning än "nödvändigt"), men i andra kommuner kan man läsa rätt så många nya kurser och senare ta ut examensbevis med en annan inriktning.

    Vilket kalenderår fyller du 20 år?
    Om du t.ex fyller 20 år under 2020, då är det inte för sent för dig att hoppa av gymnasiet nu och söka till Samhällsvet.programmet till hösten 2019 - till årskurs 1 -under Omvalsperioden. Du konkurrerar då om plats på SA med dina "gamla" Grundskolebetyg. Jättetråkigt att "ge råd" att hoppa av gymnasiet och läsa om på ett nytt program... men det kan de facto vara din bästa chans att få examensbevis (om t.ex 2 år) från SA. Om du söker och kommer in på SA, visar du upp de betygen du redan har och kan bli uppflyttad - troligtvis till årskurs2, ej 3. Det är inte troligt att kunna "ta igen" alla de kurser som du behöver få betyg in, för att uppfylla kraven för examensbevis från SA på endast ett år... men om du har tur, så kan det kanske gå.

    Komvux
    Att komvux i din kommun kommer ge dig möjlighet att höja ditt meritvärde - kan vi inte garantera. Det är inte komvux eller gymnasieskolans uppgift att se till att eleven har högt meritvärde, utan deras uppgift är att erbjuda möjlighet att ta ut Examensbevis (men hur konkurranskraftigt examensbeviset är - blir elevens eget problem sen).

    Liselotte

    Om du tar ut examensbevis eller studiebevis i slutet av detta läsåret, kommer du inte bli antagen till gymnasieskolan igen; detta för att man har inte rätt att få 2 gymnasiala utbildningar på gymnasiet. För att få en chans att komma in på gymnasiet till hösten, måste du - tyvärr - hoppa av, innan läsåret är slut... det är inte ett råd som jag ger dig, utan "för kännedom", information, alltså, om hur reglerna ser ut. Hur långt innan läsårets slut man behöver hoppa av, finns inte några bestämmelser kring... bara så att man ej får ut ett studiebevis, utan får i stället ett utdrag ur en betygskatalog (förtecknig över kurser med tillhörande betyg).

    Om du nu får ut examensbevis i slutet av detta läsåret, kan du försöka satsa på högskoleprovet, vilket kan vara snabbaste vägen in på högskola (beror, så klart, på hur högt resultat på HP du får).
    Ännu en möjlighet är att söka till en folkhögskola (till en allmän kurs); finns ingen garanti på att bli antagen; om om du har tur och kommer in - kan du på endast ett år få Omdöme om grundläggande behörighet; högsta omdöme som en folkhögskola kan ge är 4.0
    och med omdöme från en folkhögskola prövas man i BF-urvalsgruppen, om man söker till högskola i Sverige.