fat
    Hej, jag funderar att byta program från ekonomi till naturprogrammet fast än jag går på första året, det är två månader kvar så jag tycker att det är försent eller?
    Ifall jag ska vänta till nästa hösterminen och byta, kommer jag behöva gå om året eftersom jag läser natur eller bara de kursrerna som jag missade i natur som Fysik, kemi, biologi och matte 1c.
    Kan jag som elev byta nu till natur i min nuvarande skola? Har jag rätten till det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fatma,
    nej. Tyvärr har inte eleven rätten att byta program på det sättet som du beskriver.
    Elevens rättighet är att t o m det året hen fyller 19 år söka om - till årskurs 1 på ett nytt program.

    Alla andra byten är det upp till rektor att besluta om.
    Jag tvivlar väldigt mycket på att rektor skulle ta in en elev från ekonomiprogrammet - in på naturvetenskaps- eller till naturburksprogrammet. Du skriver "naturprogrammet", så jag vet inte om du menar NA eller NB, men oavsett vilket - så är programmen rätt Olika ekonomiprogrammet.
    _____________
    De program som är mer lika Ekonomiprogrammet - är Samhällsvetenskaps- och Humanistiska, inriktning Kultur; och kanske också Esteriska, inriktning Estetik och media... här skulle man kanske kunna efter år 1 på ekonomiprogrammet fortsätta läsa år 2 på ett av de programmen /som jag nämnde ovan/.
    Men även här är det upp till rektor på den "mottagande" skola/program att besluta.

    Fråga på de skolor och program dit du vill byta. Om det är på samma skola, fråga programrektor på det programmet dit du vill byta. Jag tror inte rektor skulle säga Ja. Detta för att innehåll i utbildningar är för olika.

    Vänligen

    ANNA