Anton
    Hej!

    Jag skulle vilja gå på läkarprogrammet i Norge och jag har 19,90 i snitt i mitt gymnasiebetyg med meritpoäng. Hur ska jag översätta de svenska betygen till det norska systemet? Är det svenska programmet och det norska programmet likt varandra eller skiljer de stort? Sitter ni på någon information som jag kan ta del utav?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,
    vi har tyvärr inte några experter på studier i andra länder. Det vi kan hjälpa dig med - är tyvärr endast genom att ge dig några länkar till de sidor som vi bedömer som pålitliga och som vi tycker kan innehålla relevant info, där du själv får leta vidare.

    På svenska högskolornas gemensam sida Studera.nu finns info om högre studier i de 60 "vanligaste länder" bl a i Norge - kika på Studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/norge

    "Hallo, Norden!" - är en sida om "nordiskt samarbete" - där det även finns info om högre utbildning i Norge, se norden.org/sv/hallaa-norden/norge/utbildning-i-norge/hoegre-utbildning

    Info om regler kring studiemedel vid utlandsstudier - var god se csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier

    Du kan ta direktkontakt med de lärosäten i Norge där du vill studera. Det är inte säkert att du behöver "översätta" dina betyg på ngt. sätt alls. Det är mycket möjligt att de på norska skolorna känner till det svenska betygssystemet och förstår "värdet" av dina betyg, utan att du ska behöva "översätta" dem.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till!

    ANNA