Kasper
    För programmering B, har Chalmers satt in 0.25 meritpoäng. Dock verkar det som att jag, som går ut gymnasiet, inte kan nyttja detta(eftersom det är en områdeskurs). Jag studerar programmering 1 samt 2, är det samma som prog. B?
    Jag läser även engelska 7, som verkar ge ett merit, antar jag?
    För, när jag letar efter meritpoäng på KTH, så hittar jag ingen information. Gäller eng. 7 för alla högskolor? Tänkte söka Datateknik(civil.) Har ni någon aning om hur intagssifrorna kommer att se ut HT16?

    - Tack för ert tidigare svar, väldigt taksam för ert arbete!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kasper!

    du som läser på gymnasiet nu, kan läsa om Meritpoäng på den här sidan, på GymnasieGuiden.

    Det spelar ingen roll om du söker till Chalmers eller till en annan högskola/universitet, - för godkänt betyg i Eng7 får du 1.0 i merit. För Moderna språk 3 och 4 - får du 1.5 i merit. Max i merit är 2.5.

    För matte får du merit för "högre kurser". Om det t.ex krävs Matte 5 för just "din" högskoleutbildning, kan du få 0.5 i merit för tre olika kurser Matte Specialisering. Man kan alltid få 1.5 i merit för matte, men då får man läsa 3 olika kurser i Matte Specialisering (om behörighet till just "din högskoleutbildning" är Matte 5).

    Områdeskurser och 0.25 i merit kan du bara glömma med en gång. För att det gäller inte dig över huvudet taget.

    Återkom om ngt är oklart.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv