Hassan
    Hej!
    Jag har läst grundläggande kurser här i Sverige och vill läsa vidare på gymnasiet och högskola, intresserar IT/Programmering,
    Krävs mycket matematik att läsa i Programmering på Högskola?
    Nu HT19 vill jag läsa matematik på gymnasiet, vilken typ matte behöver jag läsa 1a, 1b eller 1c? Har frågat SYV i min kommun, fick inte tydligt svar.
    Är det en utbildning som behöver höga matte kurser?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Hassan,
    inom gymnasiematte finns numera tre spår
    a- lätt spår
    b- ekonomi-spår
    c- naturvetenskapligt spår
    Om man vill ha högre betyg, är det lättare att få inom a-spår; men om man vill ha bättre/djupare kunskaper - då är det c-spår man väljer att läsa.
    Innehålla i olika mattekurser kan man se på www.matteboken.se
    ***
    IT/Programmering kan man läsa även inom yrkeshögskola (kvalificerade Eftergymnasiala utbildningar). Se gärna exepel på yrkeshöskoleutbildningar inom IT/programmering >>

    ang. hur mycket matte man behöver kunna för att kunna jobba inom IT/programmering, så finns det "delade meningar"; ex. om man vill söka till Civilingenjör inom Datateknik, ett program på högskolenivå, så krävs det för behörighet bl.a godkänt betyg i Matematik4 (frärde mattekurs på gymnasial nivå), men inom yrkeshögskola räcker det ofta med endast matematik 2.
    Sedan finns det exempel på självlärda inom programmering personer, som inte har godkända betyg i matematik på högre nivå än grundskola...