Ronny
    Hej,

    i programplanen för samhällsvetenskapliga programmet så står det bl.a. matematik 1b och historia 1b. Vad har hänt med matematik 1a/historia 1a, när läser man dessa, eller finns de inte? samma gäller ju även för matematik?
    Mvh
    Ronny

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ronny,
    om du menar >>SA/programplan/Programplan_SA, så gäller följande:
     Ang. Matematik på gymnasiet - matematik 1a läses på Yrkesprogram; på de högskoleförberedande gymnasieprogram läses antingen matematik 1b eller 1c; på Samhällsvetenskapsprogrammet läses Matematik 1b och 2b som obligatoriska kurser. det går dock, om elever redan har betyg i matematik 1a (godkänt betyg) sätta det betyget i stället för betyget i matte 1b in i elevens examensbevis och för det krävs inte rektorns beslut.

    ang. Historia
    En kurs Historia 1b består av två mindre kurser: Historia 1a2 och 1a1... de små kurserna är på 50 poäng; den större kursen är på 100 poäng. Det är i princip samma sak att läsa de 2 små kurserna - his 1a1 och 1a2 eller att direkt läsa en större kurs his 1b. På SA är historia 1b en obligatorisk kurs. Dock kan man ta ut examensbevis med F betyget i den kursen, men betyget (även F är ett Betyg) måste finnas med i examensbeviset från SA.

    Vänligen
    ANNA

    • : Hej Anna, tack för snabbt svar! så vad gäller matematiken ( https://www.gymnasieguiden.se/program/SA/programplan/Programplan_SA.pdf) som börjar med 1b, så finns det inte 1A, utan 1B är första matematikkursen på gymnasienivå?
    • Anna : Det finns 3 st. "första" gymnasiekurser inom matte på gymnasiet idag: Matematik 1a läses på Yrkesprogram; Matematik 1b läses direkt från dag ett på gymnasiet, direkt efter grundskolan, på några gymnasieprogram, inkl. Samhälls.vet.programmet. Matematik 1a, 1b och 1c är i princip samma kurs... men 1c är inriktad mer på Naturvetenskap; 1b - mer inriktad på Ekonomi och 1a är en lite enklare kurs.
    • Anna : Läs också gärna info på https://www.fragasyv.se/info/matematik-pa-gymnasiet
    • : Tusen tack! Ronny
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    • : Absolut! :-)
    Läs alla kommentarer