Felicia
    Hej, jag har varit helt säker på att gå teater linjen då jag vill bli skådis. Jag hade bestämt att lägga till matte 2 då jag ville ha en bredare utbildning. Men en sak jag också velat bli är typ projektledare, Pr konsult kring det området jobba på olika tv företag med olika grejer kanske event, göra reklam få jobba med människor planera kreativa saker, marknadsföring osv Om du förstår.
    Jag är nu jätte osäker vad för linje jag ska gå om jah vill bli det? Kanske borde jag jobba med Skådespeleriet vid sidan om? Eller om jag väljer teater linjen och lägger till matte 2 kan jag fortsätta på universitet och läsa som projekt ledare eller något. Vad ska jag välja!? Jag har väldigt bra betyg i alla ämnen så betygen är inget problem. HJÄLP

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Felicia!
    Det är jättebra att du har så pass höga betyg att det ej är ett problem för dig att komma in på den utbildning på gymnasiet som du kommer att välja!

    Nu är det, som tur är, ganska gott om tid innan du definitivt måste bestämma dig.
    Du kan söka Teater först och gå på sauditons/uppvisningar - och sen kan du också ändra dig under omvalsperioden senare under våren och söka något helt annat.
    Det är de alternativ som står i din ansökan sista dagen när omvalsperioden slutar, som gäller för det slutgiltiga antagningen.

    Du utvecklas, mognar och lär dig saker varje dag. Mellan idag och sista dagen i omvalsperioden är det flera månader. På den tiden kan du komma på nya tankar och idéer och ändra dig.

    Jag hoppas du vet att man kan gå olika vägar för att bli projektledare i de kreativa branscher - exempel: skådespelare som blir regissörer
    och
    så kan man gå en annan väg och läsa personaladministration på högskola och bli personalchef på teater t.ex. och på den vägen komma in i branschen.

    "Projektledare" är en mycket vitt begrepp för att man kan vara projektledare inom väldigt olika branscher, precis som du själv skriver om.

    Du kan få jobba med det du vill efter många olika gymnasieprogram. Det är därför det är så svårt att säga att du bör gå "det och det programmet". :) Jag tror du förstår det själv också.... och ditt val blir inte lättare av att det finns så många gymnasieskolor inom pendlingsavstånd från din bostad! :)

    Jag har ett förslag - om du t.ex tittar på Ekonomiprogrammet, inriktning Ekonomi http://www.gymnasieguiden.se/program/EK/ekonomi - för att på många gymnasieskolor just på EK kan man testa UF, ungt företagande - man driver ett eget företag under ett år. Projektledning och eget företagande är i mångt och mycket (i grunden) lika. Man måste lösa komplexa problem, ha många bollar i luften och ta stort ansvar, vara stresstålige och bra på att prioritera.
    Se t.ex. på den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/fryshusets-gymnasium som erbjuder EK, ekonomi (profil Entreprenörskap) och också har ES, teater på samma skola. Det borde finnas möjlighet att inom Individuellt val läsa teaterkurser (kurser går ju på skolan - ES, teater) och om du på förhand får lov att läsa en utökad kurs i teater - då skulle du kunna läsa teaterkurser under alla dina tre år på Ekonomiprogrammet (inom Individuellt val och som en utökad kurs).

    Bästa hälsningar och hör av dig om du har fler frågor!
    Lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA