Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    Projektledare >> kan man bli efter många olika utbildningar. En väg att gå är via en yrkeshögskoleutbildning. Och Projektledare kan man bli också inom många olika kunskapsområden,

    ex. på utbildningar https://www.yhguiden.se/utbildning/jensen-yrkeshogskola/it-projektledare-jensen-stockholm

      och  https://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/projektledning-hallbara-moten-och-event - och till båda dem krävs det godkänt betyg i matematik 2.

    Nya yrkeshögskoleutbildningar kommer av Myndigheten för yrkeshögskola beslutas och "släppas ut" i börjarn av februari 2018. Vilka de nya YH blir vet vi idag ännu inte. Det kan inte uteslutas att någon av dem ej kommer kräva godkänt betyg i matte 2. Men det är inte speciellt troligt. Chansen att man utan godkänt betyg i matte 2 blir behörig till projektledarutbildningen på en yrkeshögskola är liten. Därför råder jag dig att om du kan, försöka få godkänt betyg i matte 2.

    Vänligen

    Julia

    Dock är det bra att veta att yrkeshögskola kan göra undantag och ta upp till 20% obehöriga i "fri kvot"; därför är det lönt att söka till yrkeshögskola, även om man inte är behörig. Chansen är bättre att komma in om man är behörig, men det kan inte uteslutas att man även som obehörig kan komma in. Därför råder jag dig att söka alla de olika yrkeshögskoleutbildningar >>, som du är intresserad av, även om du vet att du inte är behörig till dem. Och vi håller tummarna!