Sushi
    Hej!

    Jag vill verkligen veta om det finns prov i So ämnena på gymnasiet. Alltså som nationella prov i 9:an där fanns SO med. Jag går på naturvetenskapsprogrammet.

    Det är så här att jag tycker att min so lärare är inte rättvist när hon ger betyg till eleverna. Jag tror att jag kan mer än det betyget hon gav mig. Så jag undrar om det finns någon lösning till det. Eller är det kört!!!?

    Tack på förhand!!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sushi,

    om betyget redan är "satt" så finns det inte så jättemycket du kan göra (du kan efter det att du får Examensbevis eller Studiebevis försöka hitta var du kan göra prövning i den kurser eller de kurserna i vilka du vill höja betygen).
    Om betyget på kursen ännu inte är "satt" - är mitt råd att prata med läraren och be om möjlighet att visa att du kan mer än vad läraren påstår att du kan.
    ******
    De nationella proven på gymnasiet finns för ämnena - Svenska, Svenska som andraspråk, Engelska och Matematik.
    Mer om nationella prov på gymnasiet - var god se Skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/nationella-prov-i-gymnasieskolan.

    Vänligen
    ANNA