Ola

    Jag och tre andra i min klass har tyska. Eftersom att så få har tyska blir vi inte alls prioriterade i några sammanhang. När tyskaläraren vi hade och var mycket nöjda med fick sparken (Jag är inte helt säker på anledningarna) i slutet av höstterminen så var vi utan lärare. Nu har vi inte haft någon lärare i tyska efter att han fick sparken och vi har istället fått lov att använda duolingo på lektionerna utan någon hjälp av lärare. Nu vill våra lärare att vi ska ha ett viktigt prov i tyska under sissta veckan. Detta tycker vi känns väldigt orättvist då de som kommer göra provet inte vet vad vi har pluggat på och eftersom att vi inte fått tillräcklig hjälp av lärare på lektionstid. Det jag undrar är om det är tillåtet att ha ett prov på ett ämne som man inte haft en lärare i på flera månader.

    • Milla : Läser du på gymnasiet eller på grundskolan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    För att få godkänt betyg, måste man uppvisa tillräckliga kunskaper, och detta oavsett om man haft lärarledd undervisning eller läste på egen hand.

    På grundskolan och många gymnasieprogram är moderna språk frivilliga ... om du läser på ett gymnasieprogram där moderna språk är obligatoriska, så måste du få möjlighet att få godkänt betyg eller f-betyg, ngt betyg i alla fall. Detta för att uppfylla kraven för examensbevis ... vad är ditt förslag? Hur skulle du lösa det om du var rektor men ingen lärare i tyska kunde hittas. Det är ju stor lärarbrist !

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Vi fick betyg i tyska i slutet av förra terminen så jag tänkte att man bara kunde ha kvar dem, dock så är franska eleverna sura på att vi inte har haft en massa prov för att de tycker det är orättvist vilket jag tror är en stor del av anledningen till att vi kommer ha provet. Jag går i nian för övrigt.
    • Milla : Jag tror inte det är ok att bara sätta samma betyg på nästa termin, men syv är inte utbildad i betygssättningen. Det är rektor som är ytterst ansvarig. Då moderna språk är inte strikt obligatoriska på grundskolan (det går läsa extra svenska eller engelska i stället), så hade ni ändå tur som fick möjlighet att läsa tyska , även om det var utan lärare - skolan kunde i stället sätta in fler svenska eller engelska lektioner pga lärare ej fanns; och i så fall hade ni ingen chans att få de där extrapoängen gör moderna språk (språkval) som 17-de ämne. Nu har ni i alla fall en chans att få de där extrapoängen: E betyg ger +10poäng.