Magadena
    Hej!
    Jag vill gärna skapa behörigheter till högskola men har nästan ingen tid att läsa- även på distans. Eftersom jag driver eget företag kontakt med svenskt språk har jag hela tiden. Jag har bott i Sverige i tre år och har godkänt kursen i Svenska som andra språk på grundläggande nivå. Får jag skriva provet i sva utan att delta i kursen på komvux?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Magadena,

    för att anmäla sig till Prövning, behöver man inte visa upp några betyg. Prövningsavgift är för närvarande 500 kr per prövning.

    I vilken eller vilka kurser behöver du betyg? Om du vet vilken eller vilka kurser du behöver få betyg, anmäler du dig till prövning/prövningar i den kursen (eller de kurser). Prövning >> får man göra i vilken kommun som helst i hela Sverige, oberoende av var man är skriven/folkbokförd.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    Hejsan,

    Sjuksköterskeprogrammet i Sverige kräver för Särskild behörighet godkända betyg i Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b (alternativt i två små kurser samhällskunskap 1a1 och 1a2).

    Hejsan,

    Sjuksköterskeprogrammet i Sverige kräver för Särskild behörighet godkända betyg i Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b (alternativt i två små kurser samhällskunskap 1a1 och 1a2).

    Dessutom måste man ha Grundläggande behörighet. Grundläggande behörighet går att uppnå på många olika sätt. Det bästa är att ta alla sina betyg till SYV på komvux och fråga om du redan nu har Grundläggande behörighet eller om du måste läsa någon/några kurs/kurser för att uppnå grundläggande behörighet.

    Vad det gäller Särskild behörighet, så behöver du inte ha godkända betyg eller Betyg över huvude taget i "lägre" kurser, dvs du behöver inte betyg i Naturkunskap 1, utan du behöver endast godkänt betyg i Naturkunskap 2.

    • : Jag undrar om att samla behörigheter för att gå på sjuksköterskeprogrammet. Som jag har tagit redo på är att jag behöver minst Svenska som andra språk 3, engelska 6, mattemat. 1a,1b,1c, samhällskunskap 1
    • : och naturvetenskap (kommer ej ihåg vilken nivå). Behöver jag skriva prövning både i sva1 och sva3 eller kan jag göra detta direkt på nivå 3 (när jag är klart med studie visst ;) )
    • Julia : Sjuksköterskeprogrammet i Sverige kräver för Särskild behörighet godkända betyg i Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b (alternativt i två små kurser samhällskunskap 1a1 och 1a2).
    • Julia : Jag har nu utökat mitt tidigare svar till dig, se ovan. :)
    Läs alla kommentarer