Clara
    Hej!
    Jag vill gå den estetiska linjen på gymnasiet, men är också intresserad av psykologyrket som framtida jobb.
    Jag vet att estet är ett högskoleförberedande programm, men att man inte riktigt läser alla ämnen som behövs för psykologhögskolan.
    Vilka kurser skulle jag behöva välja till, och hur fungerar det egentligen att lägga till kurser? Är det samma sak som individuellt val, eller är det något annat?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Clara; om du läser ES, och vill bli behörig till psykologprogrammet, behöver du läsa en valbar kurs Matematik 2 /2a, 2b eller 2c - vilken av dem, spelar ingen roll.../. Se i programplanen för ES >> - Matte 2b kan läsas som programfördjupande kurs.
    Under åk1 kommer du att läsa Matematik 1b på Estetiska programmet. Inför åk2 kommer eleverna få välja valbara kurser; matte 2b brukar finnas som en valbar kurs inför åk2 eller inför åk3.
    Skulle man velat läsa så lätt matte-kurs som möjligt, men ändå bli behörig till psykologprogrammet - är det i så fall matte 2a inom Individuellt val.
    Att man på ES skulle få läsa matte 2 kan ej garanteras; detta pga det är inte en obligatorisk kurs.
    Får man inte på gymnasiet läsa alla de kurser som man behöver för behörighet - kompletterar man i så fall Efter gymnasiet.
    Vänligen
    ANNA