Karolina
    Jag vill plugga till psykolog, men jag kommer inte in. Vilka kurser kan jag sätta ihop för att kunna gå något liknande? För att kunna jobba med något liknande.

    Det är så att jag har funderat över att söka in till psykolog, socionom och samhälle beteende. Men jag är tveksam om jag kommer in.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Karolina,
    just Psykolog är i Sverige ett av de så kallade "legitimations-yrken" och man kan inte bli psykolog på något annat sätt än genom psykologprogrammet.
    Socionom kan man inte heller bli på annat sätt än genom socionomprogrammet.
    Däremot beteendevetare kan man bli genom "diverse olika studier". Dock måste man vara medveten om att antagningsgränsen till fristående kurser behöver inte vara lägre än till program; de kan vara lika höga eller t om högre (det kan alltså ibland vara svårare att komma in på fristående kurser än på utbildningsprogram).

    Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se:
    yrke/beteendevetare
    yrke/psykiatrisjukskoterska
    yrke/psykologisk-coach

    Du kan också kasta ett öga på yrkeshögskoleutbildningar, ex. https://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/pedagogisk-vagledare-vid-funktionshinder

    Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se