Kristoffer
    Är utbildad ingenjör i nuläget och undrar om det finns någon möjlighet att läsa kurser inom psykologi på distans, för att på sikt bli legitimerad psykolog? Ny utbildning i min ålder kräver ju att det befintliga arbetet kan skötas samtidigt. Omvälvande såklart, men finns ens teoretisk möjlighet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kristoffer,

    i Sverige kan man få legitimation som psykolog endast med examen från psykologprogrammet>>. Genom att läsa enskilda (fristående) kurser kan man tyvärr inte bli en legitimerad psykolog.
    Jag förstår att du inte kan "släppa allt" och läsa 5 år på psykologprogrammet, men vi här på Fråga syv inte kan ändra på de reglerna som finns kring legitimationsyrken/reglerade yrken>>. Var psykologprogrammet ges idag - kan du se på www.studera.nu/jamfor-utbildning - jag fick 11 "träffar" men ingen av dem på distans, tyvärr.
    Det verkar alltså så att man ej kan i Sverige idag bli en legitimerad psykolog på distans.

    Fristådende kurser i psykologi på distans finns det rätt många - var god se på www.studera.nu/jamfor-utbildning/?q=psykologi men man blir inte en psykolog genom att läsa dem. Dock får man kunskaper i psykologi och kan säkert sätta sedan ihop till en kandidatexamen med huvudämne psykologi, men legitimerad psykolog blir man alltså, inte ... tyvärr.

    En väg att gå är kanske att läsa till Socionom och det programmet kan finnas på distans - som det är idag så finns det i Umeå och i Gävle - var god se här www.studera.nu/jamfor-utbildning/?q=socionom - det tar 3,5 år på heltid. Och sedan kan möjlighet finnas att vidareutbilda sig till en psykoterapeut. Det är en lång väg och finns ej några garantier. Hård konkurrens om platser på psykoterapeutprogrammet och de med legitimation som psykologer och läkare har företräde; men i andra hand kan även socionomer komma in på psykoterapiprogrammet och även andra personer i "människovårdande yrken" som t.ex sjuksköterskor och arbetsterapeuter.

    • : Vilken service! Och snabb sådan. Tusen tack för detta. Intresset finns ju där så jag får helt enkelt ta det som det kommer. Legitimering kanske inte är det viktigaste i slutänden.
    • Anna : bra att du är nöjd med att du fick svar. Tyvärr kan vi inte ändra på reglerna. :( men beroende på vad du "är ute efter" - så finns det säkert olika vägar att gå. Du kan börja med att söka en distanskurs i psykologi - det kan aldrig skada att läsa lite psykologi. Och så ser du sen "vart det bär" - kanske så? Lycka till! Hör av dig om du har fler frågor. Vi vet så klart inte allt - men vi gör vårt bästa; och om vi inte själva vet, försöker vi i alla fall hänvisa rätt - där man kan få svar. Du kan, om du vill Gilla Fråga SYV på Facebook! :)