Adrian

    Hej! jag är intresserad av att läsa psykologprogrammet (bachelor) på Vrije Universitet i Amsterdam, Nederländerna. Som jag har förstått är kraven strikta för vilka utländska psykologprogram examen som kan tillgodogöras för arbete i Sverige, men har inte hittat någon specifik information om individuella universitet i detta. Jag vill veta om mitt intresse för att studera till psykolog i Amsterdam för att sedan arbeta i Sverige är något som är möjligt, om inte vill jag gärna veta var, ifall det finns, psykologprogram i andra länder som kan godkännas i Sverige.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Adrian!

    Du ställer en intressant fråga. Jag förstår hur du tänker och jag önskar också om det fanns listor på "godkända" av Sverige utbildningar utomlands... men... i detta fallet så finns det tyvärr inte en sådan lista. Jag ska försöka förklara hur det ligger till... :(

    Psykologer >>>, hör i Sverige till de så kallade Legitimationsyrken>>, vilket innebär att det är Socialstyrelsen som bedömer vem som har tillräckliga kvalifikationer för att erhålla legitimation.
    Det kan inte på förhand garanteras att man med utbildning till psykolog från utlandet, får psykolog-legitimation i Sverige. Förhoppningsvis ska du kunna komplettera... i värsta fall kan Socialstyrelsen komma fram till att utbildningar (den svenska utbildningen och den utbildning som du har skaffat dig i utlandet) är för olika och du måste - för att kunna erhålla legitimation i Sverige - läsa om i princip hela utbildningen.
    Det finns också fall då Socialstyrelsen har "föreskrivit" kompletteringar men de kurser som man behöver komplettera med ej gavs som fristående kurser, utan endast inom psykologprogrammet; och då blev man tvungen att konkurrera om plats på psykologprogrammet och kom man inte in - då kunde man inte komplettera.
    Det socialstyrelsen svarar är att utbildningar från andra Nordiska länder brukar godkännas; utbildningar från andra EU-länder - borde inte kunna vara några "större problem" med... men Soc.styrelsen vill inte (eller kan inte) ge förhandsbesked. Orsaken till detta är att Sverige kan inte styra över innehåll i utbildningar i andra länder. Det är svårt att granska alla de olika - hundratusentals utbildningar i andra länder... och sedan kan de utländska utbildningar förändras när som... Den svenska utbildningen kan också förändras... och de förändringar kan "gå åt olika håll", kanske? Och vem ska hålla reda på allt detta?
    Just du är intresserad av just Psykologutbildningen i ett visst land men andra svenska är intresserade av andra utbildningar i alla möjliga länder... och då måste Sverige i så fall ha sten-koll på alla de olika utbildningar i hela världen hela tiden... och vad händer då, om det mitt i din utbildning inträffar förändringar som skulle göra att din utbildning inte skulle bli godkänd i Sverige - skulle du då hoppa av och göra vad? Jag hoppas du förstår den "praktiska omöjligheten" i detta upplägget, att Sverige skulle övervaka och kontrollera utbdilningar i hela världen. Sådana resurser finns inte... :(

    Råd som jag kan ge är att Om du vet att du vill jobba som psykolog i Sverige - försök i första hand komma på psykologprogrammet i Sverige; om du inte kan eller vill det - chansa och skaffa dig utbildning i Utlandet; förhoppningsvis ska det bli möjligt att få legitimation i Sverige (kanske efter en komplettering, men ändå...). Dina planer kan också förändras. Du kanske kommer på att du vill jobba i Nederländerna, och inte i Sverige... eller att du vill jobba inom ngt. annat än psykolog.