Linda

    Hej, Jag vill läsa psykologprogrammet. Jag är redan lärare och har läst speciallärarutbildningen men saknar godkänt betyg i matematik, vilket är ett problem. Dock läste jag upp matematik B på komvux för många år sedan men saknar intyg. Jag måste ta reda på om det går att få tag på. Jag gick ut gymnasiet med en 2:a. Jag undrar om det räcker att läsa 2b som motsvarar matematik B eller om jag måste läsa 2A, 2B och 2C samt 1A, B och C? Jag tänker att jag borde ha större chans att komma in med tanke på den gedigna utbildningsbakgrunden jag har med mig men också att jag är äldre. Stämmer det eller bör jag även satsa på att läsa upp fler betyg. Jag låg nog i snitt runt 3.8 vilket inte är så bra om man vill satsa på psykologprogrammet, men kanske kan mina meritpoäng kompensera eller tänker jag helt fel och borde satsa på att läsa upp fler kurser?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,
    för att ha särskild behörighet inom matematik, till psykologprogrammet, behöver du ha godkänt betyg i Matematik 2a eller 2b eller 2c eller i en gammal kurs Matematik B. Se om du kan få tag på ditt betyg i matte B. Annars sök på komvux läsa matte 2a (det är lättare att få högre betyg i matte 2a men du blir lika behörig som om du fick godkänt betyg i 2b eller 2c mattekurs).
    Innehåll i matte 2 kursen kan du se på matteboken.se/lektioner/matte-2

    Alla behöriga sökande deltar i konkurrensen om utb.plats på högskoleutbildningar. Du konkurrerar med dina betyg (meritvärdet) från gymnasiet. Att du tidigare har läst på högskolenivå kommer tyvärr inte spela ngn roll.
    Har du ett giltigt resultat från högskoleprovet - kommer du prövas även i HP-urvalsgruppen, vilket ger en extrachans att komma in.
    Du får gärna ta kontakt med studievägledare på psykologprogrammet och med antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill komma in. Fråga om de planerar öppna för AU, alternativt urval. Det är inte ofta som man kan söka i AU men om den möjligheten öppnas, så kan man vällja "de mest lämpliga" och förbise deras betyg, men behörig måste man, hur som helst vara.

    Studie- och yrkesvägledare