Amanda

    Jag arbetar som fritidsledare vid sidan av och har en ungdom som har hamnat lite snett i livet. Han har en prick för ringa narkotikabrott i sitt belastningsregister, som kommer sitta kvar i 5 år. Han drömmer om att bli psykolog - frågan är alltså: hur kommer det att fungera i praktiken? Kommer han få läsa utbildningen eller kommer det snarare bli problem när han ska ut i praktik eller när han ska ansöka om legitimation?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hedda,
    Psykologprogrammet är en utbildning på fem år på heltid. Så, om hen ännu inte är inne i den utbildningen, kommer "pricken" som är på fem år (som du skriver) hinna försvinna.
    Det är rätt så svårt att komma in på psykologprogrammet; tuff konkurrens; endast alla A-betygen från gymnasiet brukar inte räcka utan man måste även ha några meritpoäng; alternativt högt resultat på högskoleprovet.
    Jag tycker hen får söka till psykologprogrammet; om hen antas, då har de utbildningsansvariga/antagningsgruppen gjort bedömning att det är inte ett problem med "pricken".