Hej Linn,

    Psykolog är i Sverige ett legitimationsyrke. Det betyder att det är Socialstyrelsen som beslutar om vem som får legitimation och utan legitimation får man varken kalla sig för en "psykolog" i Sverige eller arbeta som psykolog.
    Med utländsk utbildning är det inte alls säkert att man sedan får en svensk psykolog-legitimation. Socialstyrelsen ger inte några förhandsbesked och ej kan rekommendera någon utländsk utbildning. De svarar att man får i så fall "på egen risk" skaffa sig vilken utbildning man vill och skicka sedan dokument om vilken utbildning man har och invänta besked.
    Dock kan svaret bli att utbildning godkänns inte; eller behöver kompletteras både med studier och praktik; och kompletteringsmöjligheter är det inte säkert att det ska gå att hitta. De kurser som man behöver komplettera med kanske inte kommer att ges som fristående kurser och i så fall måste man söka till det "vanliga" psykologprogrammet för att kunna läsa de kurser som man behöver komplettera med... så kan det tyvärr bli.

    Om du efter din utbildning vill arbeta som psykolog i Sverige, rekommenderar vi i så fall att försöka komma in på psykologprogrammet i Sverige.
    Dessvärre kan vi inte rekommendera någon psykologutbildning utomlands. Vi kan inte ta ansvar för att du blir nöjd med den utländska utbildningen och vi kan inte ta risken att du inte sedan får svensk legitimation efter din utländska utbildningen.

    Förstår att du blir troligtvis besviken pga mitt svar, men kan tyvärr inte svara på något annat sätt.

    Bästa hälsningar

    ANNA