Anna
    Hej!

    Jag har blivit antagen till sjuksköterska programmet i höst. Och ligger reserv på Arbetsterapeut. Jag önskar jobba inom psykiatri på avancerad nivå men har varken poäng för psykolog eller socionom linjen.
    Jag undrar vilken väg som är smidigast att gå? Kan jag t.ex läsa till några ämnen? Eller är det vidareutbildning till specialistsjuksköterska psykiatri som gäller? Kan man läsa specialistsjuksköterska på arbetsterapeut? Eller vad finns för påbyggnadslinjer där?

    // Anna

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    utbildningsutbud kan förändras. Om exakt samma påbyggnadsutbildningar (med samma förkunskapskrav) kommer att erbjudas i framtiden, vet man inte säkert. De som kan svara på den frågan lite mer säkert, är de som jobbar med just de aktuella utbildningar.
    Dina intressen och mål också kan förändras. Du kan få andra intressen; du är ju fortfarande mycket ung.
    Specialistsjuksköterskeutbildningar kräver att man i grunden är legitimerad Sjuksköterska.
    Vilka påbyggnadsutbildningar som man - om tre år - ska kunna gå efter Arbetsterapeutprogrammet, vet man inte idag med någon högre grad av säkerhet.

    Som du beskriver din situation, råder jag dig att acceptera plats på sjuksköterskeprogrammet.
    Det finns kanske lika stor chans att få jobba inom psykiatri med grundutbildning till Sjuksköterska, som med utbildningen från arbetsterapautprogrammet, men du är ännu inte antagen till Arbetsterapeutprogrammet, om jag förstår dig rätt.

    Prata också med studievägledare på arbetsterapeutprogrammet & fråga om de känner till hur stora möjligheter att jobba som arbetsterapeut inom psykiatri som finns.
    Bästa hälsningar
    ANNA

    Hej igen,
    vi fick nu följande svar från Avdelningen för utbildnings- och forskarutbildningsstöd
    på Karolinska Institutet. var god läs nedan:

    KI ger med start varannan höst Magisterprogrammet i arbete och hälsa – inriktning ergonomi, som arbetsterapeuter är behöriga till. Det är också möjligt att läsa till magister i arbetsterapi genom fristående kurser.

    Arbetsterapeuter är även behöriga att söka till Basutbildning i psykoterapeutisk metod, vilket är en steg 1-utbildning i psykoterapi. Har man läst en steg 1-utbildning, är det sedan möjligt att vidareutbilda sig genom att läsa Psykoterapeutprogrammet, som leder till Psykoterapeutexamen samt legitimation utfärdad av Socialstyrelsen.

    Endast sjuksköterskor är behörig att söka Specialistsjuksköterskeprogrammen.

    Med vänlig hälsning
    Antagningshandläggare|Admissions Officer på Avdelningen för utbildnings- och forskarutbildningsstöd vid
    Karolinska Institutet

    *******************
    Och så fick vi också svar från

    - som du kan läsa nedan:

    Arbetsterapeututbildningen har inte samma utbildningsorganisation som sjuksköterskeutbildningens påbyggnadsutbildningar.
    För arbetsterapeuter finns möjligheten att ta en magister/masterexamen i arbetsterapi där man oftast inriktar sitt uppsatsarbete på det område man jobbar inom eller är intresserad av.

    Senare i yrkeslivet så kan man gå specialistutbildning med olika inriktningar. För att bli specialist krävs att man har magister eller masterexamen, har arbetat inom valt specialistområdet minst 2 år och har ett flertal professionskurser inom området som man vill bli specialist i.

    Förutom professionskurser i arbetsterapi, går en del arbetsterapeuter även psykoterapi-, kbt-, bildterapiutbildningar. Som arbetsterapeut är man behörig att söka till dessa utbildningar, i alla fall som utbildningarna är upplagda idag (OBS! förändringar i reglerna kan inträffa i framtiden).

    Som grundutbildad arbetsterapeut kan man jobba inom många olika verksamhetsområden. Det vanliga är att man fortbildar sig inom det område och den typ av patienter (klienter) man möter. Personer med psykisk ohälsa möter man på psykiatrikliniker och BUP men även inom kommunens socialpsykiatri och inom området arbetsrehabilitering och inom primärvården. Barn och vuxna med neuropsykiatriska sjukdomar (ex ADHD) träffar man inom habiliteringen.

    Arbetsterapeut är ett bristyrke och det finns gott om jobb för arbetsterapeuter inom alla verksamhetsområden även inom psykiatrin. Psykiatrin är ett ganska stort arbetsområde för arbetsterapeuter. Och med den ökande psykiska ohälsan i samhället ser man inte att efterfrågan på arbetsterapeuter som vill arbeta inom psykiatrisk vård blir mindre. Men i framtiden finns kanske fler av  tjänsterna placerad inom den nära vården.

    Titta gärna in på www.arbetsterapeuterna.se. I förlaget kan man hitta info om hur arbetsterapeuter jobbar med personer med olika typ av psykisk ohälsa/diagnoser och i tidskriften som utges av Sveriges Arbetsterapeuter kan man söka efter artiklar om arbetsterapeuter som arbetar inom psykiatrin.

    Vänliga hälsningar

    • : Hej igen! Grymt tack! Finns det liknade utbildning i Göteborg för steg ett och sedan kunna läsa psykoterapeut? Tänker på ”Arbetsterapeuter är även behöriga att söka till Basutbildning i psykoterapeutisk metod, vilket är en steg 1-utbildning i psykoterapi. Har man läst en steg 1-utbildning, är det sedan möjligt att vidareutbilda sig genom att läsa Psykoterapeutprogrammet, som leder till Psykoterapeutexamen samt legitimation utfärdad av Socialstyrelsen.ä” och måste jag jobba två år som arbetsterapeut innan jag får vidareutbilda mig? Gäller det samma för sjuksköterska och sedan specialist? Tack för all hjälp
    • Julia : Ang. Basutbildning i psykoterapeutisk metod - var den finns idag och var den kan finnas framöver /om den kommer att finnas framöver...?/ - kan vara 2 helt olika saker. utbildningsutbud förändras... utbildningar som finns idag kan försvinna; nya utbildningar kan uppstå/skapas/starta. Vilka utbildningar och var de kommer att finnas om några år, kan ingen ge någon garanti på idag. Man får kika på det när det blir dags att söka.
    • Julia : Detsamma, dvs att förändringar kan inträffa och rätt så stora också!!! - gäller också behörighetsreglerna för att komma in på Basutbildning i psykoterapeutisk metod eller på en motsvarande utbildning; det som krävs idag kanske inte alls gäller om några år, utan det kan krävas mycket mer - ex. längre arbetslivserfarenhet. Det vi känner till sedan innan är att det är stor konkurrens om platserna på utbildningar som leder till yrket Psykoterapeut och att man uppfyller behörighetskraven, ger tyvärr inte alls någon garanti på att kunna komma in på utbildningar.
    • : Alright lite luddigt svar men alltså oavsett krävs komplettering för båda linjer? Var tror ni jag har mest chans att komma in och smidigare? (Tidsmässigt) via sjuksköterska eller arbetsterapeut?
    • Anna : Vi fick svar från en sakkunnig om att majoritet av dem som antas till psykoterapeutprogrammet är Psykologer och Läkare. Det är endast en liten del som kommer in som har en annan utbildning. Individuell bedömning görs. Mycket handlar också om slump och vilka personliga egenskaper man har, hur envis man är och om man har tur. Det är så vi uppfattade det som sakkunnig sa, som känner väl till hur det brukar gå till när folk tas in på pyskoterapeutprogrammet... vi kan alltså inte ta på oss ansvar att ge dig råd ang. vilken väg, förutom via Psykologprogrammet (i första hand) och via Läkarprogrammet (i andra hand) som du skulle kunna /ev./ komma in på psykoterapeutprogrammet. Vi måste i så fall GISSA ang. hur många platser kommer om ca fem år finnas på psykoterapeutprogrammet och vilka dina konkurrenter blir, som ska söka till samma utbildning då... och sådana gissningar kan vi ju inte göra (det finns ingen möjlighet att göra en "kvalificerad gissning" i den frågan).
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Efter arbetsterapeutprogrammet kan man läsa vidare på masternivå och sedan söka forskarutbildning. Det finns också specialistutbildningar där man kan rikta in sig mot olika områden, ex äldrevård, habilitering, arbetsliv och utbildning och också sjukvård.
    Vill man jobba inom psykiatrin kan man söka utbildning till psykoterapeut, men där är det rätt svårt att komma in med en annan grundutbildning än Psykolog, Läkare eller Socionom. Finns dock exempel på att sjuksköterskor eller arbetsterapeuter lyckades komma in på psykoterapeutprogrammet, men de exemplen är få.
    Hoppas ngt. i mitt svar kan bli till hjälp!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare