Alja
    Hej! Jag har läst dessa kurser i gymnasiet, varav 6 st inte är godkända. Jag gör just nu prövningar på Bio 2, Kem 2, Fy 2 och Ma 4. Räcker dessa för att få gymnasieexamen? Kurserna jag har läst är:

    Bild och form1
    Bio 1
    Bio 2
    Eng 5
    Eng 6
    Foto 1
    Fy 1 (150 p)
    Fy 2
    His 1
    Idrott 1
    Kem 1
    Kem 2
    Matte 1
    Matte 2
    Matte 3
    Matte 4
    Matte 5
    Modern språk 3
    Modern språk 4
    Rel 1 (50p)
    Sam 1
    Sv 1
    Sv 2
    Sv 3
    Gymnasiearbete
    Medicin 1 (utökat) (150p)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alja,
    du skriver att 6 st. kurser inte är godkända... vilka kurser är det som du har F betyg på?
    *****
    Vi på Fråga SYV kan inte "lova" dig ngt. vad gäller utfärdandet av examensbevis.
    Det är rektor på komvux i den kommunen där du är folkbokförd som bestämmer. Visst, finns det regler, men i vissa fall kan rektorn även besluta om att göra undantag.

    Du skriver "Medicin 1, Utökad" - menar du att du har fått examensbevis från gymnasiet och i det står "U" vid betyget i den kursen? eller fick du Studiebevis på gymnasiet och det i din studieplan stod "U" vid Medicin-kursen?
    Jag frågar det för att svar på de frågorna är avgörande för vad som gäller.
    Eftersom vi inte får tillräckligt mycket info av din fråga - kan vi egentligen inte säga ngt. Vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Om du fick Studiebevis på gymnasiet, kan du få Examensbevis från Naturvet.programmet från komvux.

    Om du redan fått Examensbevis på gymnasiet, kan du inte få ett nytt högskoleförberedande examensbevis, utan endast ett yrkesbevis (då måste du läsa ett antal yrkeskurser för att uppnå de kraven).

    Allmänt för examensbevis från komvux, gäller:
    minst 2250 poäng måste vara betygsatta med Godkända betyg (E eller högre);
    150 poäng kan vara betygsatta med F betyg (men det är en nackdel, för att det drar ner ditt jämförelsetal). GA, gymnasiearbete, måste man ha E betyg på. Och tema för GA måste passa in i det programmet som examensbeviset är "från".
    På komvux är det rektor som med sin underskrift försäkrar att reglerna har följts och examensbevis är giltigt. Ansvar kan vara delegerat till SYV på komvux, men ytterst är det ändå rektorn som är ansvarig.

    • : Kurserna som inte är godkända är de fyra + moderna språk 4 och ma 5. I mitt examensbevis bredvid Medicin står det 'U'. Vad jag undrar är mer om jag kan söka till universitet efter mina prövningar på de fyra kurserna? Kommer jag ha tillräckligt med poäng?
    • Anna : Det är emot reglerna att utfärda examensbevis med så många F betyg som du uppger att du har. Ditt examensbevis från gymnasiet kanske är utfärdat felaktigt och du bör i så fall ansöka om att det upphävs; i så fall ska du kunna få ett nytt examensbevis - från komvux.
    • Anna : Du kan kontakta rektorn på din f d gymnasieskola och visa mitt svar.
    • Anna : Står det verkligen Examensbevis eller står det kanske STUDIEBEVIS som överskrift (rubrik) på det dokumentet som du fick när du slutade på gymnasiet?
    • : Mitt fel!! Står Studiebevis, såg jag nyss.
    • Anna : Det är väldigt stor skilland på Examensbevis och studiebevis. Med studiebevis kan du nu ta Examensbevis från komvux och du kan t o m byta ut ett stort antal kurser - ej ta in de kurser du läste på gymnasiet utan ta in nya kurser, som du läser eller gör prövningar i - nu, efter gymnasiet.
    • Anna : Du behöver göra Planering mot examensbevis med SYV på komvux; boka tid på komvux i din kommun.
    Läs alla kommentarer