Maria
    Jag valde inriktningen samhälle efter 3 terminer på naturprogrammet eftersom jag ville ha en paus från mycket skola. Men nu börjar jag fundera på läkarutbildningen efter gymnasiet. Är det möjligt, och behöver jag lägga till ämnen isåfall?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,

    särskild behörighet till läkarprogrammet är godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi 2 och Matematik 4. Det är exakt de kurser som är inriktningskurser på NA, inriktning Naturvetenskap.
    Utan godkända betyg i de kurser är man inte behörig till läkarprogrammet.

    Om du inte får in de betygen (se ovan) in i ditt examensbevis, kan du komplettera efter gymnasiet - på komvux, på en folkhögskola, på naturvetenskapligt basår på högskolenivå eller skaffa dig kunskaper genom självstudier och göra prövningar.

    Vänligen

    ANNA