Wilma

    Jag gick samsam på gymnasiet och har nu i efterhand funderat över att läsa till fastighetsmäklare. Det är så att jag har läst matte 1b och 2b men endast fått E i betyg. Jag måste först plugga upp matte C men undrar då om det räcker med att få betyget E i matte C för att kunna komma in på programmet? (Jag har fått C och B i de flesta ämnen men E i matte) Undrar också om det endast är matte C som jag måste plugga upp då jag redan läst Engelska 7 och samhällskunskap 1b.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du behöver skaffa dig godkänt betyg i matte 3b. Formellt sett, räcker det med E matte 3b men sedan tillkommer följande frågor: kommer ditt meritvärde vara tillräckligt högt för att komma in på fastighetsmäklarutbildningen? Och sedan: kommer du klara av den utbildning ( om matte 3 krävs för särskild behörighet då behövs goda kunskaper i matte ).

    • :

      Vad är det för meritvärde som oftast krävs för att kunna komma in?

      Betyder det att ämnena som jag måste plugga upp endast är matte 3b och inte 3c?

    • Anna : Du blir behörig både med betyget i matte 3b eller i 3c, men det är lättare att få högre betyg i 3b och dessutom är 3c mer inriktat på naturvetenskap, medan 3b - på ekonomi, så det finns all anledning för dig att läsa matematik 3b (och inte 3c).
    • Anna : ang.meritvärde - jag ska nu skriva ett nytt svar till dig.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, meritvärde konkurrerar med - vid ansökan till svenska högskoleutbildningar - i betygsgrupper. Du kommer konkurrera i BII, kompletteringsgruppen, för att du behöver Komplettera (med matte 3). Fastighetsmäklare utbildas i Sverige på ett antal olika lärosäten och antagningsgränserna kan gå upp och ner.
    Du kan själv titta på antagningsstatistik som ger en viss fingervisning, men hur det blir framöver - vet ju ingen.
    OBS! med resultat av högskoleprovet kommer du prövas i HP, helt oavsett vilket meritvärde du har. Man kan samtidigt prövas i flera urvalsgrupper, oberoende av varandra.

    Antagningsstatistik för Fastighetsmäklare (några exempel för meritvärde vid den senaste antagningen i BII, kompletteringsgruppen)
    Luleå tekniska universitet - Se ovan - hösten 2019 krävdes minst 14.32 för att komma in,
    hösten 2018 - minst 15.87
    hösten 2017 - minst 16.30
    och hösten 2016 - minst 16.95. På fyra år gick antagningsgränsen just på det lärosäte just i kompletteringsgruppen rätt så mycket ner. Anledningar kan vara många olika: fler lärosäten erbjuder liknande utbildning, popularitet av yrket gick ner (kanske pga det är ibland svårt att få jobb). Nu med anledning av covid-19 kan gränserna gå upp igen (pga många fler söker studierna - kankse för att de blev av med jobbet)?
    KTH, kungliga tekniska högskolan: Även här gick antagningsgränsen ner, men inte lika mycket som i Luleå.

    Högskolan i Gävle:

    Malmö Universitet:

    Om man inte vill eller kan läsa på ett program, kan man försöka få ihop sin utbildning genom fristående kurser. Se gärna info på fragasyv.se/info/fastighetsmaklare