Isac
    Hej, jag har nyligen tagit examen ett år tidigt och har funderat på att gå en kurs nu. Men gäller CSN och pension fortfarande och räknas jag som en student om jag bara går en kurs och redan tagit examen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Isac;

    studieomfattning för att det ska bli aktuellt att få studiemedel från CSN är att man läser på halvtid. Lägre studietakt än halvtidsstudier (20 timmar per vecka) ger inte rätt till studiemedel.
    Sedan finns det också andra villkor, t.ex måste kursen vara i minst 3 veckor, ej kortare tid.
    Man måste också ha "rätt ålder" - inte vara för ung och inte för gammal.
    Mer info om studiemedel får du genom att läsa på CSN´s hemsida. Du kan också kontakta CSN.
    Hänvisning/Lästips: csn.se/bidrag-och-lan/for-din-situation/studera

    Studie- och yrkesvägledare