lea
    Hej,

    Jag skulle vilja komma in på läkarprogrammet och just nu håller jag på med att få behörighet till universitetsstudierna (dvs jag ska läsa Matte 3-4, Biologi 1-2, Kemi 1-2, Fysik 1b1/1b2 samt Fysik 2). Dock undrar jag om Fysik 1b1 och Fysik 1b2 motsvarar Fysik 1 som behövs för att kunna komma in på läkarprogrammet eller måste man läsa själva Fysik 1 kursen innan man läser Fysik 2?
    Tack på förhand.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej !

    till läkarprogrammet ingår det i särskild behörighet - godkänt betyg i Fysik 2.

    Man behöver inte ha godkänt betyg eller betyg, över huvudet taget, i fysik 1 (fysik1a, eller 1b1 och/eller 1b2)... utan man behöver godkänt betyg i just Fysik 2.
    Komvux tar dock inte in på att läsa fysik2 om man ej kan uppvisa godkänt betyg antingen i fysik1a eller i fysik 1b2 för att komvux tycker att man i så fall har små chanser att klara av en "överliggande"/högre/svårara kurs som fysik 2 är.

    Alltså,
    man kan göra Prövning i fysik 2 (för att göra prövningar - om man hittar var man kan anmäla sig till prövning) krävs det inte visa upp några betyg; betyg från prövningen är lika mycket värt som betyg i slutet av en läst kurs;
    man kan läsa på en folkhögskola och få Omdöme om Särskild behörighet i fysik 2 (folkhögskola ger Omdöme, inte betyg) och det går också bra att på så sätt bekräfta att man är behörig vad gäller fysik.

    Studie- och yrkesvägledare

    Om man läser fysik - på gymnasiet eller på komvux så brukar man läsa enligt en av följande:

    Fysik1a och sedan fysik 2
    eller
    Fysik 1b1, sedan fysik 1b2 och sedan fysik 2.