Isabelle
    Hej jag hade tänkt söka i Umeå inriktning idrott och hälsa med ett extra ämne till och då stör det att naturkunskap 2 måste man vara behörig i och det är väl som B alltså lika men jag har läst 1a1 och 1a2 räcker det eller måste jag läsa till något i så fall vad ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Om du har godkända betyg i naturkunskap 1a2 och 1a1, och du för din högskoleutbildning behöver godkänt betyg i naturkunskap 2, då behöver du läsa eller göra prövning i naturkunskap 2.

    Om du läste på Vård- och omsorgsprogrammet eller på Naturbruksprogrammet eller har på gymnasiet läst fysik, kemi och biologi, kan det finnas ersättnings-möjligheter, alltså att du kan få samma behörighet som naturkunskap 2 ger.
    Annars så är det att söka till komvux - nk2, eller förbereda sig enom självstudier och försöka hitta var du kan göra prövning.
    Nk2 är en normalstor gymnasiekurs, alltså á 100 poäng = studier på heltid á fem veckor.
    Vänligen
    Julia