Emma

    Hej, Började läsa upp mina betyg på komvux hösten 2018 för att få en gymnasieexamen i naturvetenskapliga programmet och behörighet till vidare studier (universitet). Jag är nu osäker på om jag har betyg i rätt kurser (verkar som att kurserna man ska ha läst skiljer sig åt beroende på vilket program man läser). Jag är också osäker på om mina poäng räcker för en gymnasieexamen. Målet är att bli färdig i maj 2020. Dessa kurser har jag godkänt eller högre betyg i från gymnasietiden + komvux: Svenska 1 100 Svenska 2 100 Matematik 1c 100 Matematik 2c 100 Matematik 3c 100 Engelska 5 100 Engelska 6 100 Naturkunskap 1b 100 Naturkunskap 2 100 Historia 1b 100 Samhällskunskap 1 100 Moderna språk 3 100 Teknik 1 150 Religion 1 50 Psykologi 1 50 Geografi 1 100 Programmering 1 100 Entreprenörskap 100 Entreprenörskap och företagande 100 = 1850 poäng Dessa kurser ska jag läsa efter jul fram till maj: Svenska 3 100 Gymnasiearbete 100 Kurs (vet inte vilken) 100 Kurs (vet inte vilken) 100 = 400 poäng 1850+400=2250 poäng Vilka kurser bör jag välja, förutom sv3 och gymnasiearbete, att läsa nu efter jul? Spelar det någon roll vad jag väljer eller gäller det bara att få in poängen? Har jag tillräckligt många gymnasie-gemensamma, program-gemensamma kurser (osv) för att det ska bli en naturvetenskaplig gymnasieexamen? Har betyget F i samhällskunskap 2 (läste på komvux) och i bland annat CAD1, Webbutveckling 1 och Fysik 1a (läste på gymnasiet). Kan jag räkna med exempelvis betyget F i Fysik 1a (150 poäng) till min examen? Har läst att det är tillåtet att ha högst 150 poäng F för att ta en examen. Alltså: 2250 poäng godkända kurser + 150 poäng icke-godkänd kurs = 2400 poäng = giltig examen från komvux? Det blev många frågor i en. Hoppas jag kan få svar på det jag undrar då detta oroar mig! Tack på förhand. Mvh, E

    • Julia : Vi brukar avråda från att ta ut exam.bevis med F betyg i. Detta pga du "låser" inne kurserna och om du i framtiden vill höja ditt meritvärde, måste du få högre betyg i Just precis samma kurser, vilket kan bli svårt...

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    är det i Teknik 1 som du har F i betyg? Detta frågar jag för att vissa kurser är man Tvungen att ha godkänt betyg i, för att uppfylla kraven för examensbevis.
    Ytterst är det ansvar som Rektor på komvux har - att godkänna din planering mot examensbevis. Oavsett vad vi eller ngn annan säger, så är det Komvux i din kommun som har "sista ordet". Men så vitt jag kan se, så borde du uppfylla kraven för exam.bevis från komvux, enligt den planeringen du har och under förutsättningar att du får godkända betyg i alla de kurser á 100 p. som du kommer läsa under vårterminen.
    Men du skriver "naturvetenskapsprogrammet"... Vilken utbildning på universitetet vill du bli behörig till?
    Naturvetenskapliga utbildningar på universitetet brukar kräva godkända betyg i gymnasiala kurser i kemi, fysik, biologi och oftast också i matematik 4.

    När du började läsa på komvux, har du gjort Planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux?

    Vänligen
    Julia

    • : Tack för svar. Var tvungen att välja mellan samhällsprogrammet och natur när jag började på komvux. Så jag valde natur, då det ligger närmast teknik som jag läste på gymnasiet. Vill söka till systemvetenskap (kandidatprogram) på universitet. Ska kolla upp vad som krävs för behörighet en extra gång innan val av kurser till vårterminen. Teknik 1 har jag godkänt i, det är fysik 1a samt CAD1 och webbutveckling1 som blev icke-godkända på gymnasiet. Jag har träffat syv på komvux, men inte riktigt fått hjälp med det jag velat ha hjälp med.
    • Julia :

      Den här utbildningen uppger på sin hemsida att särskild behörighet är godkända betyg i matte 2 och samhällskunskap 1b. För Grundläggande behörighet, som du också måste ha - är det helt OK med examensbevis: högskoleförberedande eller yrkes- men då med godkända betyg i svenska 2,3 och eng6. Så, om du tar ut Examensbevis från komvux med godkända betyg i svenska 2,3; engelska 6 och matte 2 och samhällskunskap 1b (eller 1a2 och 1a1) blir du BEHÖRIG. Sedan konkurrerar alla behöriga om plats. F-betyget kommer dra ner ditt jämförelsetal; skulle du fått E betyg i fysik1a, skulle du höja ditt jämförelsetal med + 0.6 vilket är rätt mycket.
      Högskoleförberedande examensbevis tar du ut endast en gång. Du kommer i framtiden ej kunna ta ut ännu ett, och du kommer inte kunna "bli av med" fysik 1a, utan kommer behöva höja betyget i exakt den kursen. Därför är det fördelaktigt för dig att läsa nya kurser á 150 poäng (vilket på heltid tar 7.5 veckor) och ej ta in F-betyget in i ditt examensbevis.

    • : Tack. Men om jag satsar fullt ut på högskoleprovet - spelar det du skrev precis någon roll? Kan andra med lägre resultat på högskoleprovet ”gå före” för att jag har 150 poäng F i mitt examensbevis?
    • Julia :

      Nej, det kan de inte göra. Men jag tänker på att i fall du ännu inte Har högt resultat på högskoleprovet, hur kan du vara säker på att du får det? Och HP-resultat är giltigt endast i 5 år. Om du vill söka ngn utbildning på högskola efter de 5 åren, måste du på nytt få högt resultat på HP. Du gör givetvis som du tycker blir bäst för dig.
      Det är också så att i fall 2 personer konkurrerar om sista platsen i HP-urvalsgruppen, då tittar man på deras betyg och hen med högre meritvärde får platsen; skulle de ha även samma meritvärde (vilket är ganska otroligt att det kan bli så), då lottar man ut platsen.

    • : Tusen tack för dina svar och din hjälp! Jag har redan fått ett bra resultat på högskoleprovet, så känns bättre att ta F-betyget för att komma vidare och söka in till universitet till hösten 2020. Men förstår din poäng. Tack!
    • Julia : Du kan hinna läsa in 550 poäng under vårterminen. Sista kompletteringsdag blir 18 juni 2019 och det är OK att ta ut exam.bevis i mitten av juni men innan 18-de, så klart. Du borde kunna få läsa på lite mer än heltid. Om du läser 25 veckor, är heltid 500p för den perioden; om du läser 22,5 veckor är heltid 450 p. för den perioden; du borde kunna få läsa lite mer än heltid, om du prata med syv på komvux och i så fall rekomenderar jag att du läser 3 st. små 50 p.kurser - för att i fall du får godkänt betyg i en eller två av dem och inte i alla tre, kunna ta in 50 eler 100p. F in i ditt exam.bevis. Det är bara ett förslag. Jag tänker fortfarande på att du tar ut exam.bevis en gång och kommer "dras med" F i fysik1a ... i fall du av ngn anledning kommer behöva använda dig av exam.beviset i framtiden.
    • Julia : Du kan också försöka få godkända betyg genom prövningar; du kan t.ex försöka få E i fysik1a genom en prövning; du har ju läst den kursen och känner till innehållet - så det blir lättare att förbereda sig; eller försök anmäla dig till prövningar i andra kurser (detta om du ej får läsa på mer än heltid under våren).
    Läs alla kommentarer