Victor
    Hejsan!
    När jag gick ut gymnasiet hade jag många IG'n. Idag funderar jag på att studera på högskolan och förstår att jag har lång väg att gå innan jag kan komma dit, men har funderingar över gymnasiepoängen.

    Jag hade 2400 poäng när jag gick ut, även om alla inte är godkända.

    Nu är det dock så att jag är mitt uppe i en yrkesutbildning (Yrkesförare - Lastbilsförare) på 800 gymnasiepoäng.
    Finns det någon chans att jag kan räkna med de poängen jag läser nu in i mitt gymnasiebetyg från när jag gick ut?
    Isåfall har jag inte lika många kurser att läsa upp förutom de obligatoriska så som Matte, Svenska och Engelska.

    Har pratat med syo-konsulenten i min hemkommun och hon hade inget bra svar på min fråga.

    Med vänlig hälsning

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Har du Slutbetyg eller endast ett Samlat betygsdokument och från vilket år är ditt Slutbetyg ?

    Vilken utb på högskola vill du komma in på?

    utan att kunna svar på frågorna ovan går det inte att svara på din fråga ...

    • : Hej! Jag har ett slutbetyg från 2012. Hade velat komma in på byggnadsingenjör på HIG eller likvärdig utbildning. Eventuellt Tekniskt basår? Mvh
    • Mikael : Om du har ett Slutbetyg, då måste du tyvärr läsa upp de kurser som redan finns i ditt slutbetyg. Hur många poäng har du IG i och i vilka kurser har du IG? Jag tror inte du kan ta yrkeskurser från den utbildning som du läser nu... Du har ju redan ett Slutbetyg och ngt nytt slutbetyg får man inte. Slutbetyg får man bara en gång ...