Dada

    Hej! Jag har utländstkbetyg med meritvärde 18,7 + 2,25 som meritpoäng. Jag har läst dessa ämnen: Svenska som andra språk 1, betyg: A Svenska som andra språk 2, betyg: A Svenska som andra språk 3, betyg: A Engelska 5, betyg B Kemi 2, betyg: C Nu löser jag fysik 2 och engelska 6. Om jag förhoppningsvis får ett C på dem, hur många blir mina poäng av 22.50 ?

    Ps: alla mina kurser var på 100 poäng

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Dada,

    det är krångliga regler och reglerna kan också ändras. :(

    Det är Antagning.se som gör bedömningar och räknar på dina betyg när du söker till högskola/universitet i Sverige, därför kan det många gånger vara bättre att få svar direkt från Antagning.se (därför att, oavsett vad någon annan säger till dig, så är det den bedömning som Antagning.se gör, som kommer att gälla).

    Se information på www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/

    Om du på länken ovan inte hittar svar på dina frågor om att söka till högskola/universitet med utländska gymnasiebetyg, är det bättre att du vänder dig till Antagning.se direkt och frågar dem. Detta för att, oavsett vad någon annan säger, så kommer det Antagning.se besluta och räkna på dina betyg. Och det hjälper sedan inte säga att "någon annan har sagt att...".

    Jag skulle i ditt ställe lägga i stället tid på att försöka skaffa mig så bra kunskaper /och följdaktligen även höga betyg/ i alla kurser - och då har du gjort ditt bästa. Man kan inte göra mer än sitt bästa, eller hur?

    Att nu räkna på "om jag får det och det betyget..." och så får du sedan kanske andra betyg, förhoppningsvis högre betyg... det känns lite meningslöst, tycker jag.

    Lycka till med dina studier och med din framtida ansökan till högskola/universitet!

    SYV :)