Linda
    Fråga: Hej! Jag har slutbetyg från gymnasiet från år 2001. Jag har alltså betygen IG-MVG. Men kurspoängen varierar mycket och kan vara från 20-130 poäng. Jag försöker räkna ut mitt slutbetyg men förstår inte hur jag ska göra. På hjälpsidor om detta verkar det som man ska ha kurspoäng på 50 eller 100, men det har alltså inte jag. Kan ni se mina betyg här och hjälpa mig med uträkningen?

    Jag har även akademiska poäng från en utbildning men vet inte vilka av dessa som är värt mest, vilka betyg som är mest fördelaktigt för mig.

    Jag vill söka sjuksköterskeprogrammet till hösten och vill gärna veta mina slutbetyg för att om jag behöver, ha en chans att läsa om och höja vissa kurser.
    Kan ni hjälpa mig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    akademiska poäng räknas inte in, när du ska söka till sjuksköterskeutbildningen.
    När du kom in på den akademiska utbildningen förut, fick du av Antagning.se uträknat ditt Meritvärde (på ditt Slutbetyg) - det kanske du kan hitta eller så kanske har Antagning.se sparat de uppgifter... testa också logga in på "mina sidor" på www.antagning.se eller ring till dem på 0771-550720 och fråga om de har de "gamla" meritvärden sparade som de en gång har räknat fram.
    Det kan dock skilja sig något i uträkningen om det är Olika särskild behörighet som krävs till sjuksköterskeprogrammet
    Och till den akademiska utbildningen som du kom in på, förut.
    ****
    Vad du eller vi räknar fram kommer ändå inte spela någon roll. Det är vad Antagning.se räknar fram, som gäller, när man söker till högskola/universitet i Sverige.

    Mina tips!
    - gör högskoleprovet så många ggr du hinner;
    - försök höja betygen i några kurser från ditt slutbetyg (har du godkända betyg, är då i första hand Prövningar du för söka göra - detta pga komvux tar troligtvis inte in; dock är det inte förbjudet att söka plats på komvux).