Layal
    Hej

    Jag har läst matte 2b och andra ämnen som ex eng 7. En kompis sa till mig att om jag söker till en utbildning som kräver matte 2b så kommer mitt betyg / snitt att sänkas. Är det så det fungerar?

    Jag förstår inte riktigt vad man menar när man säger att högskolan räknar bort ämnet från betyget om den krävs för att man ska kunna göra en ansökan .

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Layal,

    jag tror din kompis menar så här:
    du får inte o.5 i merit för Matematik 2, om den kursen krävs för behörighet till den utbildning som du söker på högskolenivå. Läs på gymnasieGuiden.se - här>> får du snabblänk.

    Exempel: en elev har godkänt betyg i matte 2b. Hen söker i första hand till psykologutbildningen och i andra hand till juristutbildningen på högskola/universitet.

    Vi säger för enkelhets skull att "vår elev" har alla C-betyg i alla kurser på gymnasiet och inte har några andra meritpoängsgivande kurser än matematik 2 i sin examen.

    Då blir det så här: Elevens meritvärde till psykologutbildningen blir 15.0 men till juristutbildningen blir meritvärde /på exakt samma betyg/ - 15.5. Varför det? Jo, för att psykologprogrammet kräver matte 2, men det gör inte juristprogrammet. Om inte matte 2 krävs, ger den kurs 0.5 i merit (i Extrapoäng, alltså). Om den kursen däremot krävs för behörighet, då MÅSTE MAN HA DEN, och då är det inte ngt. extra. :)

    Om det det är inte det din kompis menade, då vet jag inte... fråga kompisen. Du går gärna visa detta svar till kompisen och fråga om det är så hen menade...

    L. :)

    Liselotte