Erika
    Hej! Jag tog precis studenten och fick godkänt i 2800 poäng, det vill säga jag läste 300 poäng utökat program. Jag gick teknik inriktning produktionskunskap. Mina utökade kurser var matte 4, matte 5 och engelska 7. Om jag läser vidare, kommer mina utökade kurser räknas in i mitt jämförelsetal eller tar man de högsta betygen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erika;

    stämmer det att det i ditt examensbevis är följande kurser markerade med "U": Matematik4,5 och Engelska 7?
    I så fall gäller följande:
    om du söker till en högskoleutbildning som för särskild behörighet kräver godkänt betyg i matte 4, kommer betyg i matte 4 räknas in tillsammans med de "vanliga" betygen, som inte är markerade med "U".
    Om du söker till en högskoleutbildning som för särskild behörighet kräver matematik 3, kan godkända betyg i matte 4 och 5 ge dig meritpoäng; och kurser som ger meritpoäng, räknas in i ditt jämförelsetal.

    Om du söker till en högskoleutbildning som inte kräver matte för särskild behörighet, ger betyg i matte 2,3 och 4 max i merit inom matte (så betyg i matte 5 tillför inte fler meritpoäng, men... om ditt betyg i matte 5 är högre än genomsnittet (dvs än ditt jämförelsetal) kommer Antagning.se ändå räkna in det betyget, för att det höjer ditt meritvärde.

    Betyg i eng 7 (godkänd betyg) ger 1.0  i merit (men om du t.ex genom moderna språk 3och4 samt i högre kurser i matematik redan har max i merit och ingen kan få mer i meritpoäng än 2,5) - i så fall kommer eng 7 betyg räknas in, endast om det höjer ditt meritvärde/jämförelsetal.
    ... om du söker till en högskoleutbildning som accepterar meritpoäng - se info om Meritpoäng - ...

    "Bottom-line" är att betyg i U-kurser räknas in endast om de krävs för Särskild behörighet ELLER om de ger meritpoäng. Så, det beror på vilka högskoleutbildningar du söker - vad de utbildningar kräver för särskild behörighet ... Vilka kurser som ger meritpoäng, beror delvis också på vilken särskild behörighet som utb.kräver.
    Det är också viktigt att veta om du i ditt examensbevis har godkända betyg i moderna språk 3 och 4, för att de kurser ger också meritpoäng.
    Meritvärde kan vara olika - på exakt samma betyg uträknat - beroende på vilken särskild behörighet som utbildningen kräver.
    Vissa högskoleutbildningar, ex. på Handels högskola i Sthm. och på Chalmers, tekniska högskola i Gbg, erkänner inte meritpoäng och då kan man inte räkna in betyg i kurser som "ger meritpoäng"... - just vid ansökan till de utbildningar.
    Exempel:
    vi säger att du inte har godkända betyg i moderna språk 3 och 4... och du söker till juristprogrammet, som ej kräver ngt särskilt matte. Då ger matte 2, 3 och 4 max i merit inom matte + eng 7 ger resterande meritpoängen. I så fall räknas betygen i matte 4 och eng 7 in i ditt jämförelsetal men ej betyg i matte 5.
    Men om du söker till civilingenjörsprogrammet - där matte 4 krävs för särskild behörighet, kommer även matte 5 betyg räknas in, pga det ger dig meritpoäng.
    Söker du till Handels högskola i Stockholm, som inte accepterar meritpoängen, kommer inga av dina U-kurser räknas in.

    Det är rätt krångligt... Tur att du inte behöver räkna själv... utan det gör Antagning.se när du söker till högskoleutbildningar i Sverige.

    Vänligen

    ANNA