Linus
    Hej!

    Ska plugga på universitet till hösten, men har hört från olika vänner hur de räknar ut sina medelvärden.

    När jag personligen har räknat ut mitt medelvärde så har jag adderat samtliga kurser jag läst och sedan dividerat, och följaktligen adderat mina meritpoäng på medelvärdet.

    Jag har läst många fler poäng på gymnasiet än man behöver, kan man då exkludera vissa ämnen, och välja att ha med ämnen man har bäst betyg i till ett visst antal gymnasiepoäng?

    Lite rörigt, men frågan handlar om ifall man måste räkna med exakt alla kursbetyg, eller om man måste räkna med kurser tills man nått ett visst antal gymnasiepoäng. Jag är medveten om att jag givetvis måste räkna med basala ämnen som matte, samhällskunskap, svenska etc, och även programspecifika ämnen.

    Tack så länge!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Betyg i gymnasiearbete räknas inte in. Alla de andra kurser som finns i examensbeviset och inte är markerade med U, alla räknas in.

    U betyder utökad kurs, extra kurs, som läses på undantag, enligt rektors beslut.

    Av U-kurser räknas in endast dem som antingen krävs för särskild behörighet eller de som ger meritpoäng .