johan
    Hej,

    Min dotter har nu i trean läst Engelska 7 som en utökad kurs och har fått slutbetyget A. Som jag har förstått är denna kursen meritgivande och betyget bör därför räknas med i hennes jämförelsetal. Dock har hon även läst Moderna språk 3, Matematik 5 och Matematik specialisering som redan ger full meritpoäng. Kommer betyget från Engelska 7 att räknas med i jämförelsetalet trots att hon redan har full meritpoäng från icke-utökade kurser? Hennes nuvarande jämförelsetal är 19.1 (engelskakursen ej inräknad) och hon har sökt till en läkarutbildning.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,
    enligt det svaret vi fick från Antagning.se kommer betyget i eng 7 räknas in i det fallet du beskriver i din fråga. Detta pga inräknandet kommer höja sökandes meritvärde och då räknar antagning.se till den sökandes fördel.
    Jämförelsetalet kommer höjas med lite mindre än + 0.1 (kanske med cirka + 0.09 eller 0.085). Det är en liten, men ändå en höjning.
    Vänligen
    Julia syv