Herman
    Om man läser en linje som har mer en 2500 poäng och alltså har utökade kurser min fråga är då om dem betygen räknas och då kan påverka ditt snittbetyg?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Betyg i utökade kurser räknas in i jämförelsetalet ibland, nämlidtn i två fall:

    - om de ger meritpoäng>>;

    eller

    - Om de krävs för Särskild behörighet för just den högskoleutb du söker.

    I alla andra fall räknas de inte in och betygen i dem spelar i så fall ingen roll för din möjlighet att komma in på en högskoleutbildning.

    Hälsningar

    Mikael SYV