Hamza
    Läste sammanlagt 2600 poäng på gymnasium och retoriken var den kursen som var utökad. Nu ska jag söka till HHS Business and Adminstration eller Industriell Ekonomi på KTH. Har genomgått massvis med prövningar i diverse kurser och höjt mitt betyg, nu är det retorikens tur.

    Frågan är då: Kommer betyget i retoriken att påverka mitt jämförelsetal, eller behöver jag inte plugga upp det?

    Har C för tillfället och siktar mot att ha 22,5 i jämförelsetal.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Hamza!

    Betyg i kurser som i Examensbevis är markerade med "U" (utökad kurs) räknas som regel, inte in i ditt jämförelsetal. Undantag görs om betyg i den kursen krävs för särskild behörighet till den högskoleutbildning som du söker eller om den kursen ger dig Meritpoäng. Jag kan inte tänka mig att betyg i Retorik krävs som särskild behörighet till någon högskoleutbildning. Den ger inte heller meritpoäng. Därför kommer inte betyg i den kursen räknas in i ditt jämförelsetal och med det påverkar inte konkurrenskraft i dina betyg. Därför är min bedömning att det inte gör någon skillnad, vilket betyg du har i den kursen.

    Du får gärna kontrollera mitt svar med SYV på komvux i din kommun. Jag svarar utifrån de reglerna som finns idag.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare