Felicia
    Jag ska börja studera på juristprogrammet nästa höst har jag tänkt. Jag ligger på 20.44 i betygssnitt om jag bara skulle få E i MA 2 kursen vilket är det mest troliga. Jag har A i alla andra ämnen förutom idrott och matematik 1 men då har jag meritpoäng från Engelska 7.

    Jag läser ju matematik 2 som en utökad kurs, och den krävs inte som behörighet för juristprogrammet. Då borde inte kursen räknas med i mitt betygssnitt vid ansökan, eller hur?
    Nu är det ju så att eftersom den ligger en kurs över behörighetskravet så får jag meritpoäng för kursen.(0.5)

    Kommer kursens betyg E att räknas med i mitt betygssnitt pga att jag får meritpoäng ifrån den eller kommer E inte räknas med och att jag ändå kan räkna på dem där 0.5?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vanessa,

    Utökade kurser räknas in i två fall

    - om de krävs för behörighet

    - om de ger meritpoäng.

    Dvs det är tyvärr så att betyget i matte 2 kommer att räknas in i ditt jämförelsetal, och kommer också att ge dig meritpoäng. Om det är så att du har A-betyg i alla kurser men bara E betyg i matte 2, kommer den totala ökningen bli 0.1 - därför att jämförelsetal sänks med ca 0.4 pga E-betyget (mot bakgrund av alla A-betyg) och sedan lägger man på 0.5... så den totala höjningen blir bara 0.1.

    Exempelvis att du utan betyget i matte 2 har meritvärde på 20.5 och med E i matte 2 - meritvärde på 20.6... det blir en höjning i alla fall, men dock en ganska liten sådan.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    • : Det var tråkigt att det var på det sättet jag hoppades att det inte skulle vara. Det innebär ju ändå en liten ökning men som du säger så är den väldigt liten. Jag kommer nog in på jurist ändå men vill känna mig mer säker så försöker höja mitt betyg i matte men jag saknar helt begåvning vad gäller matematiken.
    • Anna : Om du tänker dig matematik som logik, mer än "teknik", så kanske det blir lättare. Inom matte är allting mycket logiskt och man lär sig tänka ännu mer logiskt när man kan mer matte. Det är därför högre kurser i matte ger meritpoäng till högskoleutbildningar inom olika områden, även de som inte har ngt. med matte att göra. :)